Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Bij een nieuwe website horen nieuwe rubrieken. ‘Buiten de Rijlijn’ is er zo één, die we jullie voortaan elke zaterdag presenteren.

In Buiten de Rijlijn vind je uitzonderlijk geen content van het DRIVR-team, maar externe URL’s die ons tijdens de week zijn opgevallen. Omdat ze mooi lezen, of er knap uitzien. Omdat we ze met jullie willen delen, maar liefst in hun originele vorm. En vooral omdat de boog niet altijd gespannen kan staan en er ook eens iets anders als pure autocontent op DRIVR mag verschijnen.

Speed Of Sound – Budweiser Rocket – Youtube

budweiser rocket
In 1997 brachten RAF-piloot Andy Green en het Thrust SSC-team niet alleen een nieuw wereldsnelheidsrecord voor Engeland mee naar huis, maar ze waren ook de eerste om met een voertuig door de geluidsmuur te breken. Tenminste, dat is zo volgens de FIA. Als je het aan de Amerikanen vraagt, was het stuntman Stan Barrett die in 1979 als eerste sneller reed dan het geluid. Het record werd echter afgekeurd omdat 1) de Budweiser Rocket maar drie wielen had 2) de run maar in één richting werd gereden 3) er geen sonic boom waargenomen werd en 4) de meting niet met FIA-gecertificeerde meettoestellen gebeurde. Bummer.

– Bert Claes, Fotograaf

Weird engines – Sublime Curiosity

V12De viercilinder-in-lijn motor blijft, althans in Europa, de meestgebruikte configuratie voor auto’s. Motoren met cilinders in V-opstelling of de boxer-motor zijn ook geen onbekenden, maar doorheen de jaren werd ook met andere opstellingen geëxperimenteerd. Bekend is de W16 die VW gebruikte in de Bugatti Veyron, in feite een dubbele V8. Nog exotischer wordt het met een H16, door BRM ontwikkeld voor de Lotus 43 in het F1-kampioenschap van 1966. Of wat dacht je van de Zvezda M503, een stermotor met 6(!) rijen van telkens 7 cilinders en een totale inhoud van net geen 150 liter, een goedgevulde badkuip dus!

– Koen De Beer – Freelancer

THE GODDESS OF AUTOMOBILE – MINERVA

MinervaTerwijl er tegenwoordig enkel nog fietsen onder de naam Minerva op de markt komen, was hun gamma vroeger op z’n zachtst gezegd iets aantrekkelijker. In de eerste helft van de vorige eeuw kon je bij de godin van de wijsheid en kunsten terecht voor fietsen, motorfiesten én wagens. Die bolides genoten in de jaren ’20 een even grote faam als Rolls-Royce. Via hun site kan je je verdiepen in hun volledige historie. Je kan er zelfs grasduinen tussen tientallen advertenties, boeken, blauwdrukken en handleidingen.

– Dieter Verschaeve, Freelancer

THE DANISCH HYPERCAR MAKER YOU STILL HAVEN’T HEARD OF – CAR AND DRIVER

ZenvoHet Deense Zenvo is voor velen onbekend, toch draait het merk al mee sinds 2007. Eén jaar later presenteerde de fabrikant hun eerste model, de ST1. Ondertussen zijn we tien jaar verder en zijn er twaalf Zenvo’s gebouwd. Wie had dat gedacht? Dit jaar werd in Genève het tweede model gelanceerd, de TSR-S met maar liefst 1.194 pk. Car and Driver had een gesprek met de oprichter en CEO, Troels Vollertsen, over het ontstaan van het merk en de technologische keuzes die ze de afgelopen jaren hebben gemaakt.

– Freek Temse, Freelancer

Big Fun In The Big Town, Marcel Vanthilt (1986) – YouTube

big fun in the big townBig Fun In The Big Town werd voor het eerste uitgezonden op 30 november 1986 op Nederland 2, en zou uitgroeien tot een van de meest invloedrijke muziekdocumentaires ooit. De Nederlandse productie had echter ook een belangrijk Belgisch aandeel in de vorm van Marcel Vanthilt die, zonder het te beseffen, geschiedenis zou schrijven. De reportageploeg arriveerde immers letterlijk op een scharniermoment waardoor de docu een uniek en uitzonderlijk tijdsdocument is. Vanthilt interviewt onder andere Run-D.M.C., Doug E. Fresh, Grandmaster Flash en Russell Simmons. Maar ook LL Cool J bij zijn grootmoeder thuis.

– Pieter Ameye, Coördinator