Elk met een prijskaartje van 2,75 miljoen pond (plus lokale taksen), maar zonder gelijkvormigheidsattest.
Het was een kwestie van tijd vooraleer Aston Martin ook zijn meest iconische GT terug zou ‘recreëren’. Net zoals dat bij de DB4 GT Continuation Series reeds het geval was, doen de Britten het hele verhaal nog eens over voor Sean Connery’s DB5 in 007 James Bond-spec. Inclusief de vele gadgets zoals roterende nummerplaten, mitrailleurs, etc, en allen getooid in het typische Silver Birch.
Sinds de DB5 in 1964 debuteerde in de klassieker Goldfinger zou de bewuste Bond car nog in zestal andere Bond-films de revue passeren, waaronder Thunderball (1965), GoldenEye (1995), Tomorrow Never Dies (1997) en recenter nog Casino Royale (2006), Skyfall (2012) en Spectre (2015).
Buiten de 25 klantenexemplaren zal Aston nog drie extra exemplaren van de bewuste DB5 bouwen. Eentje voor zichzelf, eentje voor EON Productions (het productiehuis achter de Bond-films) en eentje die later nog geveild zal worden voor het goede doel. Voor de aandrijving zorgt nog steeds eens atmosferische 4.0-liter DOHC zes-in-lijn die goed is voor 282 pk bij 5.500 tpm. Daarmee sprint de fraaie, maar vrij zware, GT via zijn handgeschakelde vijfbak in 7,1 s naar de 100 km/h en naar een geclaimde topsnelheid van om en bij de 240 km/h.
Je moet met andere woorden niet intekenen voor zijn prestaties. En evenmin als het de bedoeling is om je wildste double O seven dromen te recreëren. Alle 25 exemplaren zijn immers niet straatlegaal. En dat maakt van deze recreaties, hoe precies en knap dan ook, wel heel erg dure papiergewichten.