Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Italië’s nieuwste autoconstructeur luistert naar de naam Automobili Pininfarina. Tijdens Monterey Car Week lanceert het zijn eerste productiemodel PF0, om pas in 2020 over te schakelen naar beperkte serieproductie.

We kennen Pininfarina als designstudio par excellence. Maar aangezien de vraag naar ontwerpen van externe designhuizen al decennia lang tanende is, moet het geweer van schouder veranderd worden. Pininfarina’s nieuwe eigenaar Mahindra heeft daarom uiterst ambitieuze plannen om naast de vaste designtaken ook eigen auto’s te gaan bouwen. Hun eerste model, dat onder de weinig inspirerende naam PF0 door het leven zal gaan, geeft alvast een voorbode van de (groene) richting die het merk wil ingaan, en is het resultaat van een kapitaalinjectie van maar liefst 500 miljoen dollar.

PF0 is een puur elektrische hypercar waarvan het merk slechts 150 stuks schikt te bouwen. Verdere details zijn voorlopig schaars. Maar de Italianen beloven alvast een 0 tot 100 sprint in minder dan 2 seconden. Dat Pininfarina zelf de nodige technologie ontwikkelt heeft is weinig waarschijnlijk. Veel kenners menen dan ook dat de specialisten van Rimac in het project betrokken zijn. Als alles goed gaat moet PF0 de voorbode worden van een beperkt gamma dat – je raadt het al – zich vooral zal oriënteren rond SUV’S.

Op de eerste beelden is het wachten tot op zijn officiele onthulling op Pebble Beach. Maar intussen gaf het merk wel al enkele teasers vrij, net als vrij vage video. Toch zijn we benieuwd naar de reële slaagkansen van de PF0 en Automobili Pininfarina in het bijzonder. Want hoewel de tijd intussen rijp is voor elektrische auto’s, is er geld mee verdienen nog iets anders. Vraag dat maar aan Elon Musk.