Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een moderne Bugatti die verlekkerd is op het betere bochtenwerk, beter dan prestaties in rechte lijn? Dat zou deze Divo moeten zijn.

Hoewel de Bugatti Chiron qua prijs en prestaties nog steeds bovenaan het hypercarfirmament staat, is de op 500 exemplaren gelimiteerde tour de force nog steeds niet uitverkocht. Beter dan zich te focussen op een eindeloze stroom special editions, tapt Mulsheim nu uit een ander vaatje. Die van de coach builds. En daarvan is deze Divo het eerste exponent.

2018_bugatti_divo_09

2018_bugatti_divo_152018_bugatti_divo_14

Het chassis en de aandrijflijn zijn immers rechtstreeks overgenomen van zijn broertje Chiron. De carbon monocoque heeft dus nog steeds een torsiestijfheid van 50.000 Nm/rad, en de centraal achterin gemonteerde quad turbo 8.0-liter W16 een vermogen van 1.500 pk en 1.600 Nm koppel.

Albert Divo

2018_bugatti_divo_022018_bugatti_divo_04

De Divo, vernoemd naar de Franse Bugatti-fabrieksrijder en Targa Florio winnaar Albert Divo, legt evenwel de focus op meer rijdynamiek en verliest daardoor de top speed modus van de Chiron. De racey hypercar blijft met andere woorden hangen op ‘slechts’ 380 km/h waar de Chiron onder de juiste omstandigheden verder uitloopt tot 420 km/h.

2018_bugatti_divo_29

Dankzij zijn nieuw maatpak heeft de Divo 90 kg extra downforce, goed voor een totaal van 456 kg. Andere wijzigingen zijn dan weer minder zichtbaar. Zoals het afgenomen onafgeveerd gewicht dankzij nieuwe, ultralichte velgen, de nieuwe geometrie die extra negatieve camber toelaat en een sneller stuur voor scherpere stuurreacties en sneller insturen.

2018_bugatti_divo_29

2018_bugatti_divo_222018_bugatti_divo_27

Tot slot werd de Divo nog 35 kg lichter dan zijn donor. Al kan je dat bezwaarlijk een prestatie noemen gezien het rijklaar gewicht van de Divo nog steeds aftikt op een niet te misverstane 1.961 kg. Niettegenstaande legt de corpulente topsporter in nomex-pak een rondje Nardo 8 seconden sneller af dan een Chiron, met pieken tot 1,6 G in de bochten.

2018_bugatti_divo_08

Bugatti bouwt slechts 40 exemplaren van de Divo en die zijn allemaal reeds besproken. En dat ondanks een prijskaartje van 5 miljoen euro. Zonder taksen of opties wel te verstaan. Voor wie te laat is is er evenwel nog goed nieuws. Want de Fransen/Duitsers zijn er nog snel bij om te melden dat deze Divo de eerste van nog heel wat extra coach builds zal zijn. Het is maar dat je het weet.