Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Eerst het slechte nieuws. De lancering van de officieuze opvolger van de McLaren F1 zou normaal rond deze tijd moeten plaatsvinden. Het alomtegenwoordige Covid-19 heeft daar echter anders over beslist. Waardoor de lancering nu verschoven is naar augustus. Toch heeft Murray intussen ook goed nieuws, en wel in verband met het gewicht. Want met een rijklaar(!) gewicht van 980 kg duikt de T.50 nu ook officieel onder de magische grens van de 1.000 kg.

Sedert de aankondiging van de T.50 werd het project op het nodige scepticisme onthaald. Ondanks Murray’s succesvolle verwezenlijkingen, waaronder uiteraard die van de F1 maar bijvoorbeeld ook de LCC Rocket, had de Brit met Zuid-Afrikaanse roots lange tijd schijnbaar veel ideeën, maar weinig effectieve realisaties. Of de T.50 überhaupt anders is?

Gordon Murray Automotive - T.50 supercar - lightweighting

De specs van de T.50, Murray’s vijftigste project, lazen in ieder fenomenaal. Het zou immers opnieuw een driezitter worden met centrale zitpositie, atmosferische V12 en handgeschakelde zesbak. Zeg maar een F1 maar dan met de technologie van vandaag en enkele ‘verbeteringen’ die bij het originele project niet mogelijk waren. Zo stonden carbon keramische remmen begin jaren ’90 nog niet op punt, waardoor ze het productiestadium niet gehaald hebben.

V12 van 180 kg

Zoveel jaren/decennia verder zijn CCB’s gemeengoed. Net als carbon constructies in het algemeen. En dan zwijgen we nog over de mogelijkheden van 3D-printing. De cijfers van de T.50 gooien in ieder geval hoge ogen. Zo zal de T.50 slechts 980 kg wegen. 260 kg lichter dan een Mazda MX-5 RF en zelfs 100 kg lichter dan een Lotus Exige V6. En dat ‘ondanks’ de installatie van een 650 pk sterke atmosferische 4,0-liter V12, actieve aerodynamica en een door 48V aangedreven ‘turbine’ die à la Brabham BT46 voor heus ‘grondeffect’ zorgen zal.

2019_gordon_murray_design_t50_supercar_03

Het ganse project draait volgens Murray of marginal gains waarin in vergelijking met de F1 nog significante winsten geboekt zijn. En dit dankzij de vooruitgang in materialen en technologie. Zo weegt handgeschakelde zesbak 9,5 kg minder dan die van de F1 en de atmosferische Cosworth V12 zelfs 60 kg (minder dan 180 kg in het totaal). Niettegenstaande de kleinere unit revt tot 12.100 tpm, waar dat bij de F1 ‘slechts’ 7.500 tpm was.

Jonge leeftijd

Volgens Murray is ongeveer 75% van de voorziene productie van 100 exemplaren reeds besproken. Meer dan wat hij initieel voorzien had. Al was het maar omdat niemand chassis #1 al gezien heeft. Maar de interesse voor de super/hypercar der super/hypercars is naar verluidt erg groot.

Daarbij valt Murray ook de relatief jonge leeftijd van de kopers op. Kopers die groot geworden zijn met de F1 maar waarvoor de originele compleet onbereikbaar zijn. Wat dat betreft is er goed nieuws. Want de T.50 kost maar een fractie van wat de gemiddelde F1 momenteel waard is. Of zo’n 2 miljoen pond om precies te zijn. Wie geïnteresseerd is doet er dus goed aan om zijn exemplaar snel te reserveren.

MEER LEZEN

Gordon Murray geeft extra details over zijn T.50 supercar

MotorSport Magazine Podcast: Gordon Murray

SlowTv: Gordon Murray’s Mk1 Escort