Met de reguliere i30 N hatchback was de spreekwoordelijk kop er af voor Hyundai. Nu presenteert het met de i30 Fastback N de tweede telg van zijn sportieve N-gamma.
Volgens Hyundai is de i30 Fastback N de eerste sportieve vijfdeurscoupé in het C-segment. Wij houden het zelf op de Mercedes-AMG CLA 45 AMG (Shooting Brake). Ook al speelt de sportieve Duitser in een compleet andere prestatie- en prijsklasse. Maar nu terug naar Hyundai. De i30 Fastback N is meer dan een i30 Fastback met i30 N-hardware. Beter dan deze te kopiëren, hebben Albert Biermann en de zijnen naar verluidt van de gelegenheid gebruik gemaakt om het onderstel verder te optimaliseren. Al weten we momenteel nog niet precies hoe ze dat gedaan hebben.
Op motorisch gebied blijft alles identiek. Klanten kunnen dus nog steeds kiezen uit twee vermogensvarianten van de 2.0-liter turbomotor. De standaardmotor levert een vermogen van 250 pk, terwijl dat met het optionele Performance Pack 275 pk is. Beide motoren leveren 353 Nm koppel en zijn goed voor een topsnelheid van 250 km/uur. Met de overboostfunctie levert de motor zelfs 378 Nm koppel. De sprint naar de 100 km/h vergt respectievelijk 6,4 s en 6,1 s voor de motor uitgerust met Performance Pack.
Het Performance Pack is echter meer dan een vermogensboost alleen en komt ook met een elektronisch gestuurd mechanische sperdifferentieel (dat via een meerplatenkoppeling werkt), krachtigere remmen, 19-duims Pirelli P Zero’s en een vlinderklep in de uitlaat. Hyundai heeft met de i30 N hatchback beter presteert dan verwacht en heeft sinds zijn introductie bijna 3.000 units aan de man/vrouw gebracht. Met de deze Fastback zal het wellicht zo geen vaart lopen. Al was het maar omdat het segment momenteel erg kleine/onbestaand is.
Prijzen voor de i30 Fastback N volgen later nog. De reguliere i30 Fastback kost zo’n 3.000 euro meer dan de standaard i30 hatchback. De i30 N hatchback is er dan weer vanaf 31.249 euro.