Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wie hot hatch en DCT in dezelfde zin zegt kan vanaf heden ook bij Hyundai’s snelle N-divisie terecht.

Wij Europeanen zullen echter nog eventjes moeten wachten want Hyundai Zuid-Korea mag met de primeur gaan lopen in de vorm van de Veloster N DCT. De Veloster, die bij ons in tweede generatie zelfs niet meer te koop is, is gezegend met hetzelfde platform en techniek als de i30 N, waardoor het een kwestie van tijd is voor dezelfde unit ook bij ons in de optielijst verschijnen zal.

Natte koppelingen

Met de 8-traps DCT brengt Hyundai een unieke eigenschap naar het competitieve segment dat tot nog toe gedomineerd werd door Volkswagen en 7-traps DCT afgeleiden uit de Skoda- en SEAT/Cupra-stal. In tegenstelling tot de Duitse versnellingsbakken heeft Hyundai voor zogenaamde ‘natte’ koppelingen gekozen, ‘kwestie van beter te kunnen omgaan met de grote hoeveelheid koppel’, aldus de Zuid-Koreanen. Dankzij de extra efficiëntie van de snelle lay-out wint de DCT-variant maar liefst een halve seconde in de sprint naar de 100 km/h. Of 5,6 s om precies te zijn.

2020_Hyundai-Veloster-N-DCT-8-2

Maar er is meer. Hyundai heeft de Veloster N DCT immers ook voorzien van heel wat snufjes zoals N Grin Shift, zeg maar een soort van overboostfunctie zoals Porsche Sport Response, waardoor tot 20 s lang 7% extra koppel beschikbaar is, en N Track Sense Shift, dat via een heleboel parameters de optimale schakelmomenten kiest voor de allersnelste rondetijden. Tot slot introduceert het ook N Power Shift welk zich, afhankelijk van de gekozen modus, activeert bij minimaal 90% gas en de schakeltijden tot het absolute minimum reduceert. Verwacht wordt dat de automaatoptie later dit jaar ook bij ons beschikbaar zal zijn.

MEER LEZEN

Officieel: Hyundai i30 N Project C (2019)

Test: Hyundai i30 N

In het spoor van Thierry Neuville tijdens Wales Rally GB (2019)