Wegens de grote vraag naar zijn ‘elektrische Isetta‘ heeft het Zwitserse Micro zijn Italiaanse productiepartner Tazzari moeten inruilen voor eentje dat grotere volumes aankan. Deze heeft het nu gevonden in het Duitse Artega.
Artega doet eventueel wel een belletje rinkelen. In een recent verleden bouwde het immers zijn eigen sportwagen ‘GT’ met Passat R36-techniek en DSG-automaat. Ondanks uitstekende geloofsbrieven was de GT geen lang leven beschoren. Intussen heeft het bedrijf een doorstart gemaakt en plant het een puur elektrische versie van de GT onder de naam Superelletra. Daarvan zou volgend jaar de productie moeten starten.
Paragon
Een van de sterkhouders achter Artega is zijn eigenaar en Paragon-CEO Klaus Frers. Paragon is een belangrijke Duitse toeleverancier van auto-onderdelen. Het is ook een van de hoofdredenen waarom Micro de samenwerking is aangegaan. Onder Paragon valt immers ook het dochterbedrijf Voltabox, dat lithium ion-batterijen maakt. Voeg alles samen en je krijgt een totaaloplossing die niet alleen grotere volumes toelaat, maar Micro ook aan betere onderdelen helpt tegen betere prijzen.
De productie van de moderne interpretatie van de iconische Isetta is momenteel aan het verhuizen van Imola naar Delbrück, waar de productie in de eerste maand van volgend jaar op gang zal komen. De jaarlijkse productiecapaciteit is voorzien op 8.000 exemplaren.
Tot 200 km ver
Prijzen voor de Micro Microlino starten bij ongeveer 12.000 euro. Het stadsautootje biedt plaats aan twee inzittenden en kan dankzij een batterij van 8 tot 14,4 kWh zo’n 125 à 200 km ver rijden. De sprint naar de 100 km/h neemt slechts 5 s in beslag. Zijn topsnelheid ligt dan weer op 90 km/h. Net als het origineel stap je in aan de voorkant via een zijdelings scharnierende deur en ook het canvas dakje is, deels als veiligheidsmaatregel, behouden gebleven. Behalve de Microlino bouwt Micro ook elektrische scooters en steps.
Meer info op: Microlino