Cyan who?
Cyan Racing, zeg maar het voormalige Polestar in zijn ware vorm, heet tegenwoordig Cyan Racing en mag zich bezighouden met de raceactiviteiten binnen de Geely-groep. En daar hoort ook Lynk & Co bij. Nochtans focust het Chinese bedrijf zich vooral op het bouwen van SUV’s, om deze dan per deeldienst aan de man/vrouw te brengen. Maar het bedrijf moet uiteraard voldoende visibiliteit genereren.
Daarom neemt het vanaf dit jaar deel aan het WTCC met de Lynk & Co 003. Daarvan heeft Cyan Racing nu een concept gemaakt voor het beurstapijt van Genève dat naar verluidt straatlegaal zou kunnen zijn. De 003 vierdeurs ziet er in ieder geval uit als een echte touring car. Voorin ligt een 2.0-liter grote geblazen viercilinder die meer dan 500 pk produceert bij 7.800 tpm, en dat vervolgens via een sequentiële bak en een mechanisch sperdifferentieel naar de… voorwielen stuurt.
Vandaar dus dat de sprint naar de 100 km/h, ondanks een erg gunstige pk/gewichts-ratio, toch nog 4,4 s in beslag neemt. Eenmaal in beweging zet de 003 zijn vermgoen gelukkig een pak vlotter neer. Getuige ook zijn topsnelheid van meer dan 300 km/h.
Achter de flinke Cyan 20-duimers schuilen een stel instelbare Öhlins-dempers, 6- en 4-pots zuigers voor en achteren en plakkerig rubber dat maar liefst 285 mm breed is. Hoewel het persbericht gelimiteerde productie niet meteen van tafel veegt, zouden we er toch niet meteen op hopen. Of zouden de Chinezen toch zo gek zijn om ’em in een deeldienst te duwen?