Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Officieel om de veiligheid te verhogen. Officieus is het in de eerste plaats een marketingstunt.

‘Er is geen reden waarom je sneller dan 180 km/h zou moeten kunnen rijden met een Volvo’, aldus CEO Hakan Samuelsson. Volvo maakt al van het moment dat het de driepuntsgordel introduceerde (in 1959) van veiligheid zijn verkoopargument. En daar willen ze nu nog een stuk verder in. Zo maakten ze onder nieuwe eigenaar Geely de belofte dat er vanaf 2020 geen doden meer mogen vallen in een Volvo. Een belofte die kan tellen en die, indien ze niet kan worden waargemaakt, verstrekkende gevolgen zou kunnen hebben. Vandaar dus dat Volvo noodgedwongen en eenzijdig stappen onderneemt.

Håkan Samuelsson, Volvo Cars President & Chief Executive

Hakan Samuelsson

De aankondiging komt er enkele dagen nadat Europese parlementsleden een wetsvoorstel hebben ingediend om de snelheid via technologie automatisch te beperken. Daarbij wordt de snelheid via verkeersbordherkenning gereguleerd. Wie toch even sneller wil, bijvoorbeeld om iemand in te halen, kan dat enkele seconden door het gaspedaal extra hard in te drukken. Maar nadien moet je noodgedwongen terug naar de snelheidslimiet die op dat moment van toepassing is.

Hypocriet(?)

Een voorstel waar Volvo hevig voorstander van is. En de Zweden wil zelfs verder gaan in bepaalde regio’s, bijvoorbeeld rond scholen en andere risicovolle plekken, de snelheden automatisch en permanent te verlagen. Dat Volvo zijn auto’s wil limiteren tot 180 km/h. Tot daaraan toe.

Cru gesteld waren de meeste modellen van de huidige line-up toch al niet in staat om veel harder te gaan. Mede door het gebrek aan motoren met meer dan vier cilinders. Wat dat betreft valt de maatregel dus nogal hypocriet te noemen. Want waarom geen begrenzer op 150 km/h? Nog ‘veiliger’ lijkt ons. En dat het ook helpt om in de R&D-kosten te snoeien vergeten ze er eveneens bij te vermelden.

Vooral in Duitsland lijkt Volvo hiermee klanten te gaan verliezen. Daarbuiten loopt het vermoedelijk niet zo’n vaart. En ook al mag je quasi nergens in Europa harder dan 130 km/h, toch doet de maatregel er ons aan herinneren dat de gouden tijden van ‘mijn auto, mijn vrijheid’ achter ons liggen. De tweedehandsmarkt zou binnen enkele jaren dus wel eens kunnen floreren.