Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Bovenop de Valkyrie komt Aston Martin binnenkort met nog twee extra modellen met middenmotor. De concepts staan alvast op Genève.

Aston Martin was lange tijd ongekroonde koning van de klassieke GT. Maar beetje bij beetje, en vooral onder druk van huidig CEO Andy Palmer, schuift het merk op richting concurrenten zoals Ferrari, McLaren en Lamborghini. En daarvoor moet het uiteraard modellen met middenmotor in zijn gamma hebben. Bovenaan de hiërarchie komt uiteraard de Valkyrie. Zeg het nec plus ultra van Aston Martin, technisch partner Red Bull en aërodynamicaspecialist Adrian Newey in huis hebben.

2019_aston_martin_vanquish_vision_concept_amrb_003_06

Maar ook in de ‘lagere’ klassen gaan de Britten meedingen. Enerzijds met een model dat op de McLaren P1’s van deze wereld, anderzijds met een concurrent voor de Ferrari F8 Tributo, McLaren 720S en Lamborghini Huracan Evo‘s van deze wereld. Die laatste is er nu in de vorm van de Vanquish Vision Concept (groen), terwijl de AM-RB 003 (in het zilver) een niveau hoger speelt. De naam van de laatste is overigens een voorlopige interne code en zal later nog gewijzigd worden.

2019_aston_martin_vanquish_vision_concept_amrb_003_03

2019_aston_martin_vanquish_vision_concept_amrb_003_082019_aston_martin_vanquish_vision_concept_amrb_003_072019_aston_martin_vanquish_vision_concept_amrb_003_09

Beiden zullen worden aangedreven door een gloednieuwe en in-huis ontwikkelde twin-turbo V6. Maar de AM-RB 003 zal daarbij wel de hulp krijgen van een elektromotor (of twee) en zal gelimiteerd worden op 500 exemplaren. Qua design sluiten beide modellen echter vrij dicht aan bij elkaar. De 003 krijgt evenwel nog een pak andere technische hoogstandjes zoals een achtervleugel met een door Nasa ontwikkelde FlexFoil-techniek.

Aston legt het nogal cryptisch als volgt uit:

“The system allows for the car’s downforce to be changed without changing the physical angle of the entire element, resulting in a seamless design with high performance, improved efficiency and reduced wind noise. Turbulence and the associated drag increase found in current “state of the art” active wing designs is virtually eliminated too.”

2019_aston_martin_vanquish_vision_concept_amrb_003_02

2019_aston_martin_vanquish_vision_concept_amrb_003_012019_aston_martin_vanquish_vision_concept_amrb_003_13

Meer technische details geven de Britten voorlopig niet. De productie van de AM-RB 003 is voorzien voor eind 2021. De serieproductieversie van de Vanquish met middenmotor is pas voorzien voor 2022.