Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Nieuwe bazen, nieuwe wetten. En dus wordt het idee van een Lotus-SUV in de koelkast gestopt. Althans voorlopig.

Sedert de overname door Geely in 2017 timmert Lotus aan de weg naar succes. Erg concreet is dat tot op heden nog niet geweest. En al zeker niet met echte nieuwigheden. Maar wie een goede structuur op poten wil zetten, heeft nu eenmaal nood aan goede fundamenten. Met tal van nieuwe gezichten zoals Phil Popham (Lotus Cars CEO), James Andrew (Director, Communications & PR) en Simon Clare (Director Global Marketing), zijn de eerste belangrijke posities intussen ingevuld.

Maar ook het aantal werknemers stijgt met rasse schreden. Bij de overname telde Lotus zo’n 150 werknemers. Intussen zijn er dat al 250 en tegen eind volgend jaar moeten er dat maar liefst 500 zijn. En dat bovenop een grondig herziene infrastructuur met onder andere een nieuw Customer Experience Centre, Heritage Centre en museum.

Lotus_Phil_Popham

Lotus-CEO, Phil Popham

Wat betreft de auto’s zelf, tenslotte nog steeds het belangrijkste, bevestigt Popham dat er wel degelijk gloednieuwe modellen in de pijplijn zitten. Tegelijk moet hij ook toegeven dat het tijd kost. En dus beter dan de nieuwe modellen gehaast op de markt te brengen, kiest hij liever voor de langere route. Iets wat onder de nieuwe, kapitaalkrachtige eigenaar gelukkig ook mogelijk is.

Elektrificatie

Intussen komt Lotus vermoedelijk met een aantal nieuwe (Volvo-)motorisatie die de huidige gesuperchargede 1.8 Toyota-motor vervangen zal. De langverwachte vervanger voor de Elise zal dan weer een vorm van elektrificatie krijgen. Maar gezien de extreem strenge Euro 7-norm, die vanaf 2020 gelden zal, zal het vermoedelijk ook niet anders kunnen. Toch wil Popham geen al te grote beloftes maken. Kwestie van ze niet te kunnen inlossen. Het is ooit anders geweest bij Lotus…

Lotus Exige Sport 410

De SUV, waaraan Lotus naar verluidt bezig was onder zijn vorig eigenaar Proton, komt er voorlopig niet. Ook niet op een gemodificeerde versie van het XC40-platform. Popham staat er immers op dat alle nieuwe Lotussen over het juiste DNA beschikken. Toch zullen toekomstige modellen toegankelijker zijn dan momenteel het geval is. Daar ziet de Lotus-CEO immers het grootste potentieel.

Om de brug te maken komt er volgend jaar wel een grondig vernieuwd model op basis van een bestaand platform dat een grotere klemtoon moet leggen op een makkelijk in- en uitstap, algehele ergonomie en een hedendaags infotainmentsysteem. Daarbij denken we dan spontaan aan de Evora. Ooit in de markt gezet als een 911-rivaal. Maar in de praktijk viel de 2+2 met middenmotor eerder tussen de Cayman en de 911 in.

Hypercar

Behalve het overbruggingsmodel zou Lotus ook met een rasechte hypercar bezig zijn. Deze zou momenteel als ‘Project Omega’ door het leven gaan, puur elektrisch zijn en samen met Williams Advanced Engineering ontwikkelt worden. Kortom, positieve geluiden. Ook al zijn momenteel nog relatief vaag.