Performancediesels dood en begraven? Niet als het aan Audi ligt. De S6 (Avant) en S7 Sportback krijgen immers voor het eerst een zelfontbrander onder de kap. Al krijgt deze wel de ondersteuning van een elektronisch gestuurde compressor ter ondersteuning van de klassieke turbo.
Terwijl de dieselmotor zowat overal klappen krijgt, introduceert Ingolstadt opvallend genoeg een nieuwe generatie S-modellen die hun V8 benzine inruilt voor een 3,0-liter V6 TDI. Althans in Europa. Want op andere continenten zijn ze dan weer enkel verkrijgbaar met een 450 pk sterke 2,9-liter V6 TFSI benzine. Oftewel het blok dat onder andere in de RS4 Avant te vinden is.
Uiteraard is de diesel geen standaard zelfontbrander maar een hoogtechnologische blok dat niet alleen de steun krijgen van een milde hybride-aandrijving, maar ook van een elektrisch gestuurde compressor die het turbogat opvult tot wanneer de uitlaatgasaangedreven turbo overneemt. Iets wat de Duitsers eerder al introduceerden op de SQ7 en zustermerk Bentley op zijn (wijlen) Bentayga Diesel.
Flitsende hernemingen
Audi noemt het verwarrend genoeg ‘Dual Supercharging’, maar in de praktijk komt het erop neer dat de elektrische compressor, die slechts 250 milliseconden nodig heeft om operationeel te zijn, extra drukvoeding geeft tot 1.650 tpm. Gecombineerd met het piekkoppel van 700 Nm van de slechts 190 kg lichte V6 dat tussen 2.500 tpm en 3.100 tpm beschikbaar is, levert dat flitsende hernemingen op.
Met zoveel koppel en 349 paarden sprint de S6 berline via standaard quattro-vierwielaandrijving in 5 s naar de 100 km/h (de S6 Avant en S7 hebben een tiende van een seconde langer nodig) en naar een traditioneel begrensde topsnelheid van 250 km/h. En dat terwijl het opgegeven gemiddeld verbruik, afhankelijk van het model en wielgrootte, slechts tussen de 6,2 l en 6,5 l per 100 km ligt. Je krijgt met andere woorden niet alleen flitsende prestaties maar ook een autonomie om ‘U’ tegen zeggen.
Optionele luchtvering
Voor het eerst maakt Audi zijn S6 en S7 Sportback ook beschikbaar met een optionele luchtvering als alternatief voor de meer sportieve standaard setup. En ook vierwielsturing is voor het eerst beschikbaar. Andere opties zijn het achterste sportdifferentieel en carbon keramische remmen die 9 kg van het onafgeveerd gewicht halen. Standaard komt elk model met 400 mm/350 mm grote stalen remschijven met respectievelijk zes en vier zuigers voor- en achteraan.
Je herkent de S6 (Avant) en S7 Sportback naar goede gewoonte aan de typische vier ronde uitlaten, zilveren spiegelkappen en een nieuwe, grotere grille. Standaard komen de modellen op 20-duimers. Maar wie dat wil kan af fabriek ook voor een maatje groter opteren. De modellen zullen in de zomer van dit jaar beschikbaar zijn met de volgende minimumprijzen: 78.000 euro voor de S6 Berline, 80.300 euro voor de S6 Avant en 85.920 euro voor de S7 Sportback.