Of waarom Mercedes’ hyper hatch de bakens opnieuw wat verder zet.
De term hot hatch was zijn voorganger al ver voorbij. Met diens 360, en vervolgens 380 pk, uit een geblazen tweeliter en standaard vierwielaandrijving, gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling, introduceerde de originele (CL)A45 quasi een nieuw marktsegment.
Zijn opvolger volgt dezelfde receptuur maar legt de lat opnieuw wat hoger waardoor er zelfs plaats is voor een 387 pk/480 Nm sterke standaardversie en een 421 pk/500 Nm sterke S-variant, met daaronder nog eens de lauwere, maar toch nog steeds 306 pk sterke A35 AMG (rijtest). Telkens voorzien van standaard 4Matic+-vierwielaandrijving. Daarmee sprinten beide modellen in ongeveer 4 s naar de 100 km/h en naar een elektronisch begrensde top van 250 km/h. Wie voor het AMG Driver’s Pack kiest (standaard op de S-versie) ziet de naald nog doorlopen tot 270 km/h.
Net zoals de M139-motor hebben ook de DCT-versnellingsbak en het chassis van de nodige updates genoten. De eerste krijgt er bijvoorbeeld een extra en achtste verzet bij. Terwijl ook de software is aangepast voor een meer soepele werking, maar vooral ook snellere schakeltijden – afhankelijk van de omstandigheden en/of de gekozen rijmodus. Elk van de rijmodi heeft bovendien ook een effect op de vernieuwde vierwielaandrijving die voor het eerst gebruik maakt van een elektronische gestuurd mechanisch platendifferentieel met zelfs een Drift-modus à la Focus RS (standaard op de S, in optie op het basismodel).
De standaardophanging is dan weer voorzien van 18-duimers met daarachter Frequency Selective Dempers (FSD) en 350×34 mm grote remmen met vier zuigers (voor), terwijl de S-versie recht heeft op standaard 19-duimers met 360×36 mm grote schijven met zes zuigers (voor) en elektronische variabele dempers. Je kan de S-versie ook herkennen aan zijn rode remklauwen.
Mercedes stelt beide modellen voor in september op het Salon van Frankfurt. Pas dan volgen ook Belgische prijzen.