Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Of waarom Mercedes’ hyper hatch de bakens opnieuw wat verder zet.

De term hot hatch was zijn voorganger al ver voorbij. Met diens 360, en vervolgens 380 pk, uit een geblazen tweeliter en standaard vierwielaandrijving, gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling, introduceerde de originele (CL)A45 quasi een nieuw marktsegment.

2019_mercedes_a45_cla45_amg_18

2019_mercedes_a45_cla45_amg_142019_mercedes_a45_cla45_amg_19

Zijn opvolger volgt dezelfde receptuur maar legt de lat opnieuw wat hoger waardoor er zelfs plaats is voor een 387 pk/480 Nm sterke standaardversie en een 421 pk/500 Nm sterke S-variant, met daaronder nog eens de lauwere, maar toch nog steeds 306 pk sterke A35 AMG (rijtest). Telkens voorzien van standaard 4Matic+-vierwielaandrijving. Daarmee sprinten beide modellen in ongeveer 4 s naar de 100 km/h en naar een elektronisch begrensde top van 250 km/h. Wie voor het AMG Driver’s Pack kiest (standaard op de S-versie) ziet de naald nog doorlopen tot 270 km/h.

2019_mercedes_a45_cla45_amg_15

2019_mercedes_a45_cla45_amg_172019_mercedes_a45_cla45_amg_102019_mercedes_a45_cla45_amg_162019_mercedes_a45_cla45_amg_08

Net zoals de M139-motor hebben ook de DCT-versnellingsbak en het chassis van de nodige updates genoten. De eerste krijgt er bijvoorbeeld een extra en achtste verzet bij. Terwijl ook de software is aangepast voor een meer soepele werking, maar vooral ook snellere schakeltijden – afhankelijk van de omstandigheden en/of de gekozen rijmodus. Elk van de rijmodi heeft bovendien ook een effect op de vernieuwde vierwielaandrijving die voor het eerst gebruik maakt van een elektronische gestuurd mechanisch platendifferentieel met zelfs een Drift-modus à la Focus RS (standaard op de S, in optie op het basismodel).

2019_mercedes_a45_cla45_amg_11

2019_mercedes_a45_cla45_amg_012019_mercedes_a45_cla45_amg_092019_mercedes_a45_cla45_amg_03

De standaardophanging is dan weer voorzien van 18-duimers met daarachter Frequency Selective Dempers (FSD) en 350×34 mm grote remmen met vier zuigers (voor), terwijl de S-versie recht heeft op standaard 19-duimers met 360×36 mm grote schijven met zes zuigers (voor) en elektronische variabele dempers. Je kan de S-versie ook herkennen aan zijn rode remklauwen.

2019_mercedes_a45_cla45_amg_07

2019_mercedes_a45_cla45_amg_062019_mercedes_a45_cla45_amg_042019_mercedes_a45_cla45_amg_132019_mercedes_a45_cla45_amg_05

Mercedes stelt beide modellen voor in september op het Salon van Frankfurt. Pas dan volgen ook Belgische prijzen.