Mijl per uur wel te verstaan.
Afgelopen maand heeft Bugatti-testrijder Andy Wallace op het circuit van Ehra-Lessien in Saksen, Duitsland, een geverifieerde topsnelheid van 490,484 km/h behaald achter het stuur van een licht gemodificeerde Bugatti Chiron. Met die recordrun wil Bugatti paal en perk stellen aan de wedloop naar de magische 300 mijl per uur. Omgerekend zo’n 482,803 km/h. Eerder trachten al concurrenten als Koenigsegg en Hennessey Performance hetzelfde te doen. Maar geen van beiden beschikt nu eenmaal over de luxe van een perfecte geasfalteerde privérechte die voor de gelegenheid zelfs verder moest worden verfijnd.
Om de Chiron tot het uiterste te drijven heeft Bugatti het standaardmodel hier een daar moeten aanpassen. Zo groeide de achtersectie met enkele centimeters en werd er een grotere diffusor geinstalleerd, inclusief een aangepast uitlaattraject, werd er een langer 7e verzet geïnstalleerd en zag de quad-turbo W16 zijn vermogen stijgen tot 1.600 pk. ‘Slechts’ 100 pk extra tegenover de standaard Chiron of gelijk aan de zopas gelanceerde EB110-hommage Cientodieci. Minstens evenveel aandacht werd besteed aan de unieke Michelins van de Chiron die voor de gelegenheid extra gecontroleerd werden met de hulp van een Röntgenscanner.
Geen primeur
Toch is de Chiron niet de eerste aangepaste auto die de grens van de 300 mph passeert. Die eer ging immers al eerder naar een fel aangepaste versie van de Ford GT (uit 2006) die in maart van dit jaar op het evenement Texas Mile reeds 300,4 mph wist aan te tikken. Al had deze daarvoor naar verluidt wel ruim 2.500 pk voor nodig.
Over mogelijke productieplannen voor de record-Chiron doet Bugatti voorlopig vaag. Maar net zoals bij zijn voorganger Veyron zal het naar alle waarschijnlijkheid wel enkele recordedities bouwen met een flinke premium. Best cynisch als je weet dat je praktisch nergens ter wereld Bugatti’s claim zal kunnen controleren, tenzij op diens eigen lange rechte van Ehra-Lessien. Over first world problems gesproken.