Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Vraag ons nog steeds niet wat een compacte crossover doet verschillen van een regulier kleinbemeten exemplaar. Maar wat wel zeker is, is dat Nissan het genre zo’n decennia geleden mee op de kaart heeft gezet met zijn nogal eigenzinnige Juke. De kleine SUV werd voor velen een onverwacht succes en heeft eindelijk een opvolger gekregen. Die heeft alles in huis om opnieuw een groot succes te zijn. Althans dat mochten we in avant-première ontdekken in Parijs nabij Nissan’s Europese hoofdzetel.

Op de vraag waarom het zolang heeft moeten duren vooraleer er een tweede generatie Juke is gekomen is het antwoord simpel: ‘omdat de oude het uitstekend bleef doen’, aldus Jean-Pierre Diernaz, Vice President, Product Marketing & Strategy bij Nissan Europe.

2019_nissan_juke_2_03

Dankzij die lange productcyclus heeft Nissan zijn huiswerk kunnen maken. De lengte, hoogte en breedte van de nieuwe Juke zijn respectievelijk met 4.210 mm, 1.595 mm en 1.800 mm toegenomen. Maar dankzij het gebruik van modernere metaallegeringen is het chassis ook een pak stijver en 23 kg lichter geworden.

2019_nissan_juke_2_06

Niet langer louter controversieel

Het design wordt nog steeds gekenmerkt door een coupé/crossoverachtig design dat nu een stuk frisser, moderner en vooral coherenter oogt dan voorheen het geval was. De kenmerkende gespleten koplampen zijn gebleven maar zien er dankzij het gebruik van moderne LED-verlichting voor zowel de dagrij- als koplampen nu een stuk meer uniform uit. Samen met de uitgesproken V-grille geven ze de nieuwe Juke opnieuw een uitgesproken look, zonder daarom louter controversieel te willen zijn.

2019_nissan_juke_2_11

2019_nissan_juke_2_082019_nissan_juke_2_01

Maar ook de rest van het design mag er wezen. De flanken worden daarbij gekenmerkt door een uitgesproken lijnenspel, waarbij de achterste deurklinken nog steeds in de C-stijl verborgen zitten. Terwijl de achterzijde iets conventioneler geworden is dankzij achterlichtunits die aan de Micra doen denken. Gecombineerd met verschillende kleurencombinaties (onder andere voor het dak, de spiegels, de bumperinserts, zijskirts en tot 19-duims lichtmetalen velgen), ziet en voelt de nieuwe Juke er een pak serieuzer en hoogwaardiger uit. Al stopt het daar niet.

2019_nissan_juke_2_02

Interieur

Want diezelfde aanpak vinden we ook terug in het interieur waar de Juke enerzijds volwassener is geworden. Maar anderzijds ook zijn eigenheid heeft mogen behouden. Daarbij vallen vooral de uniforme en lager gemonteerde stoelen op met hun sportief design en dito bekleding. Net als tal van details zoals de ronde ventilatiemonden (met overigens een uitstekend bedieningsmechanisme). Of let ook op de Ultra Nearfield-speakers in de hoofdsteunen van het overigens indrukwekkend klinkende Bose Personal Plus-geluidssysteem. Een aanrader wat ons betreft.

2019_nissan_juke_2_04

2019_nissan_juke_2_092019_nissan_juke_2_05

Met de nieuwe Juke timmert Nissan ook voort aan de connectiviteit van zijn modellen. De Juke krijgt daarom als eerste vergaande interactieve toepassingen voor zowel verkeer als navigatie en connectiviteit tussen de auto en de PC/smartphone. Wie voor het nieuwe Nissan Connect-infotainmentsysteem opteert krijgt onder andere Apple CarPlay en Google Assistant en heeft toegang tot TomTom Maps & Live Traffic. Alle data worden daarbij verzonden en ontvangen via een ingebouwde 4G-verbinding. Tot slot mag de nieuwe Juke ook uitpakken met Nissan ProPilot-technologie. Deze omvat onder andere de radargestuurde cruise control en actieve lane keeping assist.

Eén motorisatie

Op het vlak van rijtechnologische hulpmiddelen en motoren maakt de nieuwe Juke opnieuw gebruik van een platform uit de Renault/Nissan-alliantie (CMF) waarop onder andere ook de vijfde generatie Clio en Captur staat. De nieuwe Juke is daardoor beschikbaar met een 117 pk sterke DIG-T turbobenzinemotor met zowel een handgeschakelde 6-bak (vanaf 20.990 euro) als een 6-trapsautomaat met dubbele koppeling (DCT) en schakelflippers (vanaf 23.990 euro, inclusief uitrustingsniveau Acenta). De bestuurder kan ongeacht de gekozen transmissie kiezen uit drie rijstanden: Eco, Standard en Sport. Andere motorisaties zijn er voorlopig niet. De kans dat er met andere woorden opnieuw een Juke Nismo komt is bijzonder klein.

2019_nissan_juke_2_10

Zoals dat tegenwoordig bon ton is krijgt de Juke bij zijn start een heuse Première Edition in beperkte oplage. Deze krijgt een rijkelijke standaarduitrusting met onder andere Nissan Connect, parkeersensoren voor- en achteraan, een two-tone-lak en 19-duims lichtmetalen velgen. Er zijn vijf kleurencombinaties mogelijk, allemaal met een zwart dak. Daarnaast beschikt de uitvoering ook over het Cold Pack met verwarmbare voorstoelen en een verwarmbare voorruit.