Herinner je die keer dat Lotus het wielerwereldje op zijn kop zette? Wel, nu wil het dat krachtnummer nog eens herhalen, samen met de specialisten van Hope Technology. Net op tijd voor de Olympische Spelen van Tokio 2020.
Het was Chris Boardman die in 1992 in Barcelona naar Olympisch goud snelde in de achtervolging op de piste vanop een Lotus Type 110. Geen lichtgewicht vierwieler, maar een revolutionaire aerodynamische tweewieler met carbon monocoque, die de sport definitief zou veranderen. Het originele prototype, de Type 108, dateerde zelfs al van de late jaren ’80, maar werd al snel door de UCI op de zwarte lijst gezet vanwege het te grote voordeel tegenover de concurrentie.
Bijna drie decennia later neemt Lotus de handschoen terug op en is het de samenwerking aangegaan met de specialisten van Hope Technology. Een Britse fietsenbouwer die gekend staat voor zijn hoogwaardige carbon frames. Samen met Lotus Engineering, dat vooral voor de aerodynamica instond, is de firma uit Lancashire nu met de niet nader genoemde ‘Track Bike’ naar buiten gekomen. Daarmee hoopt het Great Britain Cycling Team (GBCT) zijn suprematie op de Olympische velodroom te kunnen bestendigen.
De nieuwe carbon aerobike zal dit weekend voor het eerst in actie komen in de Minsk Arena in Wit-Rusland, om het weekend erop zijn Britse debuut te maken op de Sir Chris Hoy Velodrome in Glasgow. Belangrijk, want de fiets moet nog dit jaar gehomologeerd worden wil het GBCT er volgend jaar gebruik van kunnen maken tijdens de Spelen. Of zou de UCI opnieuw een stok tussen de wielen steken?