Twee dinosauriërs van de allerfijnste soort mogen eindelijk op rust.
Met een carrière van maar liefst 12 jaar was de Maserati GranTurismo (rijtest) een van de meest oud gedienden in het autowereldje. Maar zelfs tussen een line-up van technisch veel jongere modellen zoals de Ghibli, Quattroporte (VI) en Levante bleef de uit de kluiten gewassen en ware 2+2 GranTurismo een absoluut statement.
Begeesterende soundtrack
Enerzijds door zijn Pininfarina-lijnen naar de hand van Jason Castriota, anderzijds door zijn atmosferische V8 met Ferrari-genen die vandaag meer dan ooit een herinnering was dat het op vlak van motorbeleving vroeger allemaal beter was. Met zijn 460 pk uit 4,7-liter was de GranTurismo intussen al peekaagewijs gepasseerd door de atmosferische 5,0-liter V8 van de Mustang (Bullitt), maar de Maserati counterde dat met een zo mogelijk nog meer begeesterende soundtrack.
Met de introductie van de speciale GranTurismo Zéda (‘Z’ in Modena-dialect) komt daar nu een einde aan. Maserati produceerde doorheen de jaren meer dan 40.000 exemplaren van de GranTurismo, waarvan 28.805 coupés en 11.715 cabrio’s – al dan niet met gerobotiseerde handbak, dan wel met een volwaardige koppelomvormer van ZF. Van alle varianten is de eerste generatie GranTurismo MC Stradale zonder meer de meest bijzondere. Het was niet alleen de lichtste GranTurismo, maar ook de meest gefocuste dankzij zijn Sabelt-racekuipen, vierpuntsharnassen en aangepaste software voor zijn gerobotiseerde Cambiocorsa-automaat met enkele koppeling die hij erfde van de Ferrari 430 Scuderia.
Elektrificatie en autonoom rijden
Het einde van de productie van de Maserati GranTurismo en GranCabrio markeert het begin van een nieuw tijdperk voor de fabriek in Modena. Daar is Maserati al begonnen met het updaten van de productielijn, als onderdeel van een totale renovatie die de fabriek klaarstoomt voor de bouw van het nieuwe supersportwagenmodel: ‘een high-performance auto met state-of-the art technologie die naar verwachting in 2020 wordt geïntroduceerd’, aldus de Italianen.
Met de kleurverandering van de Zéda van typisch Maserati-blauw naar een mat metallic zilver wil Maserati een nieuw tijdperk inluiden waarbij het nadrukkelijk gaat focussen op innovatie, elektrificatie en autonoom rijden. Een opvallende boodschap daar de FCA-groep momenteel voor een echte inhaalrace staat wat betreft elektrificatie en autonoom rijden. Maar de Italianen maken zich sterk dat ze daarin zullen slagen. Ook al omdat de opvolger van de GranTurismo niet langer in Modena zal geproduceerd worden, maar in Turijn.
4C
Met het einde van de GranTurismo valt ook het doek over de Alfa 4C die in dezelfde fabriek met de hand gebouwd werd. De productie van de kleine sportwagen met carbon monocoque en middenmotor liep sowieso al op zijn eind, en was nog beperkt tot de Spider-versie voor voornamelijk de Amerikaanse markt.
MEER LEZEN
Testnotities: Maserati Levante S GranSport (2019)