Laten we meteen maar met de spreekwoordelijke deur in huis vallen.
Want tot we het zinnetje ‘The new MINI John Cooper Works GP is fitted as standard with a model-specific 8-speed Steptronic transmission‘ lazen, waren we opgetogen over de meest krachtigste Mini aller tijden.
Met zijn 306 pk en 450 Nm koppel (afkomstig uit een 2,0-liter turbobenzine), standaard mechanisch sperdifferentieel, 40 mm breder spoor, geoptimaliseerde aerodynamica, verbeterde smering onder extreme omstandigheden, extra grote remmen en standaard sportuitlaat, belooft de derde generatie John Cooper Works GP een waar bommetje te zijn. 0 naar 100 km/h neem slechts 5,2 s in beslag en de topsnelheid ligt op een onbegrensde 265 km/h. Maar de standaard 8-traps Steptronic gooit mogelijk roet in het receptuur van de Max Power-Mini.
Tot op heden hebben we immers geen al te goede ervaringen met de bewuste dwarsgeplaatste Aisin-unit. Zowel in de nieuwe BMW M135i als in de Clubman Cooper S JCW All4 toont de koppelomvormer zich immers lang niet van zijn scherpste kant met een weinig transparant schakelgedrag in zowel de volautomatische als manuele stand.
Vooral in de Sport-stand wekt de Steptronic wrevel op door tijdens het opschakelen precies gas bij te geven. En ook tijdens het afschakelen mist de unit de scherpte van bijvoorbeeld de ZF. Kortom, niet meteen een ultrasportieve keuze. Of zouden de Mini-ingenieurs de code gekraakt hebben?
Minstens zo opvallend is dat Mini met geen woord rept over het gewicht van de nieuwe GP. Nochtans ontbreekt ook hier, net als bij de voorgaande versies, de achterbank (en bijhorende geluidsisolatie) en is er een extra chassisversteviging voor in de plaats gekomen.
Of het veel zal uitmaken voor de verkoop weten we niet. Met slechts 3.000 voorziene exemplaren wereldwijd (elk met een uniek typeplaatje) wordt de GP3 vast en zeker opnieuw een collectorsitem voor de die hard Mini-fanaat. Zij die een GP mk1 of GP mk2 hebben hoeven echter niet te panikeren. Want dat zouden wel eens de échte collectorsitems kunnen zijn…
LEES MEER
Meet ‘n greet met de elektrische Mini (2019)
Circuittest: Mini John Cooper Works Facelift (2019)
Chris Harris Drives: Mini Cooper S @ Goodwood