Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Laten we meteen maar met de spreekwoordelijke deur in huis vallen.

Want tot we het zinnetje ‘The new MINI John Cooper Works GP is fitted as standard with a model-specific 8-speed Steptronic transmission‘ lazen, waren we opgetogen over de meest krachtigste Mini aller tijden.

2020_mini_john_cooper_works_gp_3_09

2020_mini_john_cooper_works_gp_3_022020_mini_john_cooper_works_gp_3_03

Met zijn 306 pk en 450 Nm koppel (afkomstig uit een 2,0-liter turbobenzine), standaard mechanisch sperdifferentieel, 40 mm breder spoor, geoptimaliseerde aerodynamica, verbeterde smering onder extreme omstandigheden, extra grote remmen en standaard sportuitlaat, belooft de derde generatie John Cooper Works GP een waar bommetje te zijn. 0 naar 100 km/h neem slechts 5,2 s in beslag en de topsnelheid ligt op een onbegrensde 265 km/h. Maar de standaard 8-traps Steptronic gooit mogelijk roet in het receptuur van de Max Power-Mini.

2020_mini_john_cooper_works_gp_3_05

Tot op heden hebben we immers geen al te goede ervaringen met de bewuste dwarsgeplaatste Aisin-unit. Zowel in de nieuwe BMW M135i als in de Clubman Cooper S JCW All4 toont de koppelomvormer zich immers lang niet van zijn scherpste kant met een weinig transparant schakelgedrag in zowel de volautomatische als manuele stand.

2020_mini_john_cooper_works_gp_3_12

2020_mini_john_cooper_works_gp_3_102020_mini_john_cooper_works_gp_3_072020_mini_john_cooper_works_gp_3_11

Vooral in de Sport-stand wekt de Steptronic wrevel op door tijdens het opschakelen precies gas bij te geven. En ook tijdens het afschakelen mist de unit de scherpte van bijvoorbeeld de ZF. Kortom, niet meteen een ultrasportieve keuze. Of zouden de Mini-ingenieurs de code gekraakt hebben?

2020_mini_john_cooper_works_gp_3_13

2020_mini_john_cooper_works_gp_3_042020_mini_john_cooper_works_gp_3_082020_mini_john_cooper_works_gp_3_06

Minstens zo opvallend is dat Mini met geen woord rept over het gewicht van de nieuwe GP. Nochtans ontbreekt ook hier, net als bij de voorgaande versies, de achterbank (en bijhorende geluidsisolatie) en is er een extra chassisversteviging voor in de plaats gekomen.

2020_mini_john_cooper_works_gp_3_01

Of het veel zal uitmaken voor de verkoop weten we niet. Met slechts 3.000 voorziene exemplaren wereldwijd (elk met een uniek typeplaatje) wordt de GP3 vast en zeker opnieuw een collectorsitem voor de die hard Mini-fanaat. Zij die een GP mk1 of GP mk2 hebben hoeven echter niet te panikeren. Want dat zouden wel eens de échte collectorsitems kunnen zijn…

LEES MEER

Meet ‘n greet met de elektrische Mini (2019)

Circuittest: Mini John Cooper Works Facelift (2019)

Chris Harris Drives: Mini Cooper S @ Goodwood