DRIVRs met een zwak voor Italiaans supercargeweld kunnen zich opnieuw aanmelden voor een achterwielaangedreven versie van Lambo’s instapper met middenmotor.
Sinds de komst van de Gallardo LP 550-2 heeft Lamborghini er een gewoonte van gemaakt om een achterwielaangedreven instapper in het gamma te zetten die telkens iets minder krachtig, maar ook iets lichter was, en vooral de bestuurder wat meer centraal zette. Met de komst van de gefacelifte Huracan is dat niet anders, en vandaar dus deze Huracan EVO RWD die zich nu onderaan de hiërarchie van échte Lambo’s plaatst.
Zoals reeds gezegd verliest de EVO RWD zo’n 30 pk en 40 Nm tegenover zijn 640 pk en 590 Nm sterk vierwielaangedreven broertje, maar ook zijn voorste aandrijfassen en dus 30 kg aan ‘overbodig’ gewicht. Niettegenstaande sprint de Duitser in Italiaans maatpak nog steeds in 3,3 s naar de 100 km/h en naar een ongelimiteerde topsnelheid van boven de 320 km/h.
De EVO RWD neemt bovendien ook Lambo’s nieuwste tractie- en stabiliteitssysteem Performance Traction Control System (P-TCS) mee over van zijn vierwielaangedreven broertje, waardoor de Italianen een meer pure rijbeleving beloven. Al was het maar omdat het systeem nu zo’n 30% subtieler en verfijnder kan ingrijpen dan voorheen. Het gevolg zou meer gecontroleerd overstuur moeten zijn, maar ook een meer verfijnde en natuurlijk aanvoelende rijbeleving in het algemeen.
Standaard komt de EVO RWD tenslotte op aan passieve ophanging met klassieke veren en dempers, net als 19-duims velgen. Maar optioneel kan je ook een magna-ride ophanging aanvinken met elektronisch instelbare dempers. De vanafprijs van de Huracan EVO RWD ligt bij 159.443 euro, exclusief lokale taksen. Zo’n 30.000 euro minder dan wat Lamborghini voor de standaard Huracan EVO vraagt.
MEER LEZEN
Puur geluid: Lamborghini Huracan Performante Spyder