Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Ondanks enkele doemberichten bleef de automarkt in België in 2019 min of meer stabiel. Sterker zelfs, het was het tweede best verkochte jaar ooit. Maar geldt dat ook voor de ons zo geliefkoosde sportieve- en nicheconstructeurs? We doken de cijfers van Febiac in.

Precies 550.003 auto’s werden in 2019 in België aan de man/vrouw gebracht. Dat zijn er zo’n 371 meer dan in 2018. Maar die cijfers zeggen uiteraard lang niet alles. Al was het maar omdat heel wat constructeurs vlak voor het ingaan van de WLTP-regeling in september 2019 nog gauw heel wat auto’s ‘vals’ ingeschreven hebben, om zo aan de regels te kunnen voldoen. En dan zwijgen we nog van het aantal (mainstream)constructeurs dat door de band genomen nogal creatief is met de inschrijvingen. Kwestie van toch maar hoog te staan in de maandelijkse en eindejaarslijstjes.

Iets waar kleinere nicheconstructeurs uiteraard ook soms schuldig aan zijn. Zij het dan op een veel meer kleinschalig volume. Denk aan demonstratiemodellen en andere uitzonderingen op de klassieke verkoop. Los daarvan geven de cijfers van de Belgische federatie van de auto- en tweewielerindustrie (Febiac) wel een goed beeld van hoe de automarkt voor liefhebbers in België gepresteerd heeft.

Uitschieters

Laten we de Duitse drie even achterwege (die staan immers in een categorie van zichzelf), dan vinden we als eerste Jaguar en Porsche die respectievelijk 19,79 % en 14,53 % slechter doen dan in 2018. Dezelfde tendens geldt ook voor Alfa Romeo (-35,74 %), Subaru (-32,08 %), Maserati (-21,62 %), Aston-Martin (-22,81 %), McLaren (-19,05 %), Morgan (-11,11 %) en Alpina (-26,67 %).

2019_aston_mar2019_aston_martin_vantage_amr_manual_07tin_vantage_amr_manual_03

Uitschieters in de andere richting zijn er gelukkig ook. Zo vonden Alpine (+217,81 %) Ferrari (+27 %), Bentley (+37,14 %), Lotus (+32,35 %), Lamborghini (+50 %) en Rolls-Royce (+100 %) in 2019 een stuk meer klanten dan in het jaar voordien. Caterham bleef dan weer op een status quo steken van 8 verkochte modellen, terwijl er precies één exemplaar van de Dallara Stradale werd ingeschreven (al hebben we zo’n vermoeden dat dat het testexemplaar van invoerder FMA is, nvdr). Alles samen zijn dat zo’n 11.412 verkochte modellen in 2018, tegenover 9.084 dit jaar. Of een terugval van meer dan 20%.

Verzachtende omstandigheden

Geen al te positieve tendens in het kader van de stabiele algemene cijfers. Maar er zijn ook verzachtende omstandigheden. Zo wachten bepaalde merken nog op nieuwe en reeds aangekondigde modellen. Of zijn er net dit jaar heel wat modellen vernieuwd of vervangen geweest waardoor de verkoop gepiekt heeft. Andere merken ondervinden dan weer veel last van hun hoge uitstootnormen of fiscaal minder interessante modellen die hun zeker in de huidige en onzekere Belgische markt flink parten speelt.

2018_dallara_stradale_40

Niettemin bewijst het ook wel hoe klein de volumes van veel van deze merken niet zijn in vergelijking met wat massaconstructeurs op de markt zetten. Koesteren dus, en nieuw kopen als het kan. Al was het maar omdat de toekomst van de sportieve vierwieler lang niet gegarandeerd is.

Inschrijvingen van nieuwe personenwagens in België – cijfers Febiac

2018 2019 Verschil
Jaguar 3.957 3.174 -19,79 %
Porsche 3.222 2.754 -14,53 %
Alfa Romeo 3.011 1.935 -35,74 %
Subaru 558 379 -32,08 %
Maserati 222 174 -21,62 %
Aston-Martin 57 44 -22,81 %
McLaren 21 17 -19,05 %
Morgan 27 24 -11,11 %
Alpina 15 11 -26,67 %
Alpine 73 232 + 217,81 %
Ferrari 100 127 + 27 %
Bentley 70 96 + 37,14 %
Lotus 34 45 + 32,35 %
Lamborghini 22 33 + 50 %
Rolls-Royce 15 30 + 100 %
Caterham 8 8
Dallara 1 1 /

MEER LEZEN

Onderzoek: Contactloze autosleutels zijn allesbehalve veilig

Vraag: Wat zijn de coolste autosleutels?

Keyport: Al je sleutels in één gadget