Renault heeft zijn gamma Mégane nog eens tegen het licht gehouden en geüpdatet waar nodig geacht. Behalve extra (standaard)uitrusting zijn er ook extra peekaa’s voor de standaard Mégane RS.
Iedere Mégane beschikt nu standaard over LED-verlichting rondom, terwijl de achterlichten over een dynamische knipperlichtfunctie beschikken. Tevens zijn er nieuwe bumperpartijen en hebben sommige uitrustingsniveaus recht op een nieuwe digitale tellerpartij van maar liefst 10,2-duim groot.
Op de middenconsole kan je nog steeds kiezen tussen een (standaard) 7-duims aanraakscherm en een optioneel (verticaal) exemplaar van 9,3-duims groot. De extra sportieve GT-line wordt dan weer vervangen door RS-line met eigen accenten.
Niveau 2
Op het vlak van rijhulpsystemen ziet de Mégane de toevoeging van autonome rijhulp van niveau 2. Daarmee kan de hatchback automatisch afstand houden met een voorligger. Maar zichzelf ook tussen de stippellijnen houden (tot en met een snelheid van 160 km/h) en is er een filefunctie voor auto’s uitgerust met EDC-automaat met dubbele koppeling.
Uiteraard profiteert ook iedere Mégane R.S. van deze updates. Maar specifiek voor de R.S. is er ook extra vermogen. Zo beschikt nu ook de standaard R.S. over 300 pk en 420 Nm koppel, respectievelijk 20 pk en 30 Nm extra, waarmee hij op het niveau van de Trophy en Trophy R zit. Renault’s (semi controversiële) 4Control-vierwielsturing is nog steeds standaard op zowel de klassieke Mégane R.S. als de extra sportieve Trophy-afgeleide.
E-Tech plug-in hybride
Tot slot introduceert Renault ook nog een 120 pk sterke 1,0-liter driecilinder benzine en een plug-in hybrideversie Mégane Grandtour E-Tech (de hatchback volgt later). Deze combineert een 1,6-liter benzine met twee elektromotoren voor een totaal van 160 pk. Dankzij de 9,3 kW grote batterij kan je daardoor 50 km puur elektrisch rijden (WLTP) met een maximumsnelheid van 135 km/u.
MEER LEZEN
Wintertest: Renault Mégane RS Trophy R (2019)