Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Eerlijk. Wie herinnert er zich de Renault 4L Plein Air nog?

Het was een deur- en dakloze variant van de immens populaire Renault 4 die initieel voor het Franse leger ontwikkeld werd in een vierwielaangedreven variant, maar uiteindelijk als alternatief gecommercialiseerd zou worden voor de immens populaire Citroën Méhari. Het autootje zou tussen 1966 en 1970 verkocht worden maar moest het afleggen tegenover de Citroën die een stuk goedkoper en meer capabel was. Slechts 563 exemplaren werden ervan gebouwd, waardoor het intussen een collectors item is geworden.

2019_renault_e_plein_air_04

Ter gelegenheid van de 10e editie van de ‘4L International’ bijeenkomst is Renault nu met een kleine verrassing gekomen die zich uiterlijk fel inspireert op het origineel, maar dat wel een moderne draai heeft gekregen dankzij zijn puur elektrische aandrijflijn.

2019_renault_e_plein_air_03

Die is dan weer afkomstig van de Renault Twizy quadricycle en maakt gebruik van diens 6,1 kWh grote batterij en 17 pk en 57 Nm sterke elektromotor. Hoe het met de prestaties zit geeft Renault niet mee. En ook over de rest van de technische details zoals de autonomie of het gewicht van het autootje blijft het stil. Al lijkt het ons aannemelijk dat de lichte klassieker qua gewicht en prestaties niet moet onderdoen voor de 589 kg zware Twizy.

2019_renault_e_plein_air_02

Wel geven de Fransen mee dat de e-Plein Air tot stand is gekomen dankzij een samenwerking tussen Renault Classic, Renault Design en Melun Rétro Passion. Die laatste zijn gespecialiseerd in de ‘quattre’ en zijn verantwoordelijk voor de bouw van de e-Plein Air. De kans dat het autootje dus effectief een (productie)vervolg krijgt is met andere woorden reëel. Wij zijn het idee in ieder geval wel genegen. Jullie?