Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In het lange lijstje met ‘Wat als?’-vragen hoort ook de Jaguar XJ13 thuis. De Le Mans-racer heeft uiteindelijk niet mogen zijn. Maar dankzij het bedrijfje Ecurie Ecosse uit de Britse Midlands wordt de auto nu toch een (straatlegale) realiteit.

We keren even terug naar begin jaren ’60 wanneer Jaguar met heimwee terugkijkt naar zijn successen op Le Mans en de beslissing neemt om terug aan te knopen met de top, en Ferrari in het bijzonder. Het resultaat van dat vele en lange denkwerk wordt uiteindelijk de XJ13 die ’66 het levenslicht ziet. Een circuitracer puur sang met centraal geplaatste aluminium 5,0-liter quad cam V12 en een handgeschakelde vijfbak.

jaguar xj13

Maar twijfel bij het management over de kostprijs van het project en vernieuwde reglementen doen de XJ13 uiteindelijk de das om waardoor het prototype het Circuit de la Sarthe nooit te zien krijgt. Slechts één donkergroen exemplaar is er uiteindelijk van gebouwd geweest, waardoor de auto voor vele Jaguar-fanaten als de ultieme roofkat beschouwd wordt.

2019_ecurie_ecosse_lm69_01

En precies daar wil Ecurie Ecosse op inspringen. De Schotse renstal staat nog steeds synoniem met Jaguar’s hoogdagen op de internationale circuits. Zo won het in 1956 en 1957 onder andere de 24 uur van Le Mans met een Jaguar D-Type in typische blauw/witte kleuren.

2019_ecurie_ecosse_lm69_05

De Ecurie Ecosse LM69 is echter meer dan een klakkeloze kopie van het origineel. Zo heeft EE het koetswerk licht gemodificeerd met de reglementen van toen in gedachten. En het is dus een periodecorrecte evolutie van het origineel. Of de auto daardoor ook mooier is geworden durven we eerlijk gezegd betwijfelen. Maar de Schotten maken zich sterk dat de LM69 zich wel zou kunnen meten met het beste van Ford, Ferrari en Porsche uit dezelfde periode.

2019_ecurie_ecosse_lm69_06

Ecurie Ecosse bouwt maximum 25 exemplaren van de LM69 waarbij klanten de keuze hebben uit een standaard 5,0/5,3-liter V12 of een verbeterde 7,3-liter die echter nog steeds gebaseerd is op hetzelfde blok, dan dan weer bestaat uit twee aluminium XK zes-in-lijns. Net zoals bij het origineel. Tevens is er nog de keuze uit een traditionele ontsteking en mechanische injectie of een meer moderne elektronische variant en dito injectie.

2019_ecurie_ecosse_lm69_10

De Ecurie Ecosse LM69 zal op 6 december aanstaande zijn debuut maken tijdens het International Concours of Elegance in Hampton Court Palace, London.