Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een state of the art hypercar vraagt om een state of the art productiefaciliteit. En dus bouwde Lotus voor zijn aanstaande Evija hypercar een gloednieuw exemplaar, pal naast de bestaande gebouwen en het thuiscircuit van Hethel. Daarvan is de constructie intussen afgerond. Ruimschoots op tijd voor de productiestart in de zomer van dit jaar.

Dankzij heel wat ambitie en nog misschien nog meer centen dankzij kersvers eigenaar Geely, timmert Lotus hard aan de toekomst. De eerste (en voorlopig enige) exponent is de Evija. Een op 130 exemplaren gelimiteerde volledig elektrische hypercar, die symboliseert dat het merk op de kaart staat.

2020_lotus_evija_hypercar_electric_03

2020_lotus_evija_hypercar_electric_082020_lotus_evija_hypercar_electric_04

Dat doet de Evija enerzijds met zijn design, dat optimaal gebruik maakt van de puur elektrische architectuur, en anderzijds met zijn beloofde prestaties. Met een totaal vermogen van maar liefst 2.000 pk is de Evija niet alleen ‘s werelds krachtigste productie-auto ooit, maar is ieder van zijn vier elektromotoren, die rechtstreeks op het wiel gemonteerd zijn, zelfs krachtiger dan eender welke Lotus voor de straat ooit. Duizelingwekkend. Net zoals het prijskaartje trouwens, dat met minimum 2 miljoen euro (inclusief taksen) ook comfortabel het hoogste bedrag is wat Lotus ooit voor een van zijn modellen gevraagd heeft. Slik.

2020_lotus_evija_hypercar_electric_02

2020_lotus_evija_hypercar_electric_052020_lotus_evija_hypercar_electric_01

Eerste productiejaar reeds besproken

Als gevolg mag er geen sprake zijn van half werk en heeft de Evija zijn eigen productiehal gekregen. Deze ligt pal naast de bestaande productiehallen voor Elise, Exige en Evora, en dus ook naast het thuiscircuit waar elk van de 130 gebouwde exemplaren ook meteen voluit getest kan worden, vooraleer te worden verscheept naar zijn gelukkige eigenaar. Hoeveel exemplaren Lotus al aan de man/vrouw gebracht heeft blijft een goed bewaard geheim, maar het eerste productiejaar zou alvast besproken zijn.

2020_lotus_evija_hypercar_electric_06

Bouw van de productiehal startte afgelopen zomer en is nu vroegtijdig afgerond. Het gebouw werd uitgerust met de meest moderne voorzieningen, zo’n 30.000 LEDs en een fonkelnieuwe lichttunnel voor de finale inspectie. En voor wie nog eens op rondleiding wil in en rond het zilvergrijze prototype, verwijzen we graag door naar onderstaande video van CarWow dat in de nieuwe productiehal op ontdekking mocht gaan.

MEER LEZEN

Alleen voor Australië: Lotus Elise 250 Cup Bathurst Edition

Officieel: Lotus Evora GT410 (2020)

Overzicht: De laatste achterwielaandrijvers met handbak