Cupra, het intussen alleenstaande sportieve zustermerk van Seat, zal zijn tweede (hybride) SUV Formentor pas onthullen op het Salon van Genève, maar toont intussen wel al de nieuwe Cupra Leon. Deze is er meteen als hatchback en break en komt met een rist motorisaties, waaronder een 245 pk sterke plug-in hybride variant.
Om precies te zijn krijgt de Cupra Leon twee 245 pk versies. Enerzijds met de vertrouwde 2,0-liter turbo EA888 TSI en anderzijds via een combinatie van een 1,4-liter turbo TSI en een 115 pk sterke elektromotor. Eveneens goed voor 245 pk (maar 400 Nm koppel, in plaats van 370 Nm), maar wel met een geclaimde CO2-uitstoot van nauwelijks 50 g/km (WLTP) en een puur elektrisch rijbereik van 60 km (WLTP).
De kracht van beide motoren wordt telkens naar de voorwielen gestuurd via een elektronisch gesimuleerd sperdifferentieel. Iets wat overigens ook het geval is voor de 300 pk versie van de tweeliter. Uitzondering is de Cupra Leon ST die net zoals zijn voorganger over standaard 4Drive-vierwielaandrijving beschikt, maar ter compensatie ook nog eens 10 pk extra krijgt. Het koppel van 400 Nm blijft evenwel gelijk.
Of de geclaimde sprintcijfers ook effectief variëren tussen alle versies is niet helemaal duidelijk. Cupra claimt immers slechts één sprinttijd naar de 100 km/h van 4,8 s om precies te zijn. Wie zelf wil schakelen is er overigens aan voor de moeite. Iedere Cupra Leon komt immers standaard met een 7-traps DSG-automaat met dubbele koppeling.
Om de nieuwe Cupra-modellen van voorgaande versies te onderscheiden hebben de Spanjaarden hun lanceringsmodellen heel wat bronzen details meegegeven – voor zowel het ex-als het interieur. Net als enkele opvallende velgdesigns en uiteraard voorzien van de (nog steeds controversiële) Cupra-badge. Belgische prijzen en specs zijn er momenteel nog niet. Maar gezien het feit dat de eerste leveringen pas voorzien zijn voor Q4 van dit jaar, mag dat niet verbazen. Meer info van zodra we ze hebben.
MEER LEZEN
Officieel: Cupra Formentor Concept