Skoda biedt voor het eerst een model van zijn RS-familie aan met een plug-inhybride aandrijflijn. De Octavia RS iV is uitgerust met een 150 pk sterke 1.4 TSI-benzinemotor en een 110 pk sterke elektromotor. Goed voor een systeemvermogen van 245 pk.
Het mag duidelijk zijn dat het de VAG-groep intussen menens is met elektrificatie. Want naast VW en Seat grijpt nu ook Skoda gretig naar (plug-in)hybrideoplossingen. En ja, zelfs de sportieve RS-familie wordt niet ontzien. De Skoda Octavia RS iV puurt zijn vermogen immers niet langer uit zijn vertrouwde EA888 2.0-liter benzine, maar uit een combinatie van een benzine- en elektromotor. Klinkt vertrouwd? Klopt. Want dezelfde lay-out siert ook de nieuwe Golf GTE en Cupra Leon en Formentor.
Dankzij die slimme combinatie produceert deze Octavia RS iV 245 pk en 400 Nm koppel, maar ook een opgegeven CO2-uitstoot van nauwelijks 30 g/km (WLTP). En dat terwijl de sprint naar de 100 km/h slechts 7,3 in beslag neemt. De topsnelheid ligt bij 225 km/h. In de puur elektrische stand rij je dan weer zo’n 60 km ver volgens de meer realistische WLTP-norm. Daardoor belooft de nieuwe RS iV het beste van twee werelden.
Iedere Octavia RS iV komt standaard met specifieke LED-mistlampen, zwarte 18-duimsvelgen en remklauwen in typisch RS-rood. 19-duimsvelgen zijn als optie verkrijgbaar. Andere zwarte details zijn het radiatorrooster, de air curtains, de diffuser op de RS-specifieke voorschort, de aeroflaps, de diffuser in de achterschort en de raamomlijstingen. Net zoals bij zijn voorgangers zal de RS iV opnieuw beschikbaar zijn als sedan en als break. De Belgische lancering is pas voorzien voor de tweede helft van 2020.
MEER LEZEN
Rijtest: Skoda Kodiaq RS (2019)