Afgelopen jaar kondigde Volvo reeds aan om al zijn modellen te limiteren op een maximumsnelheid van 180 km/h. Als vaandeldrager van de veiligheid wil Volvo immers een voorbeeldfunctie dragen. Tevens introduceren de Zweden ook een ‘Care Key’ voor verdere beperkingen voor jongen en/of onervaren chauffeurs.
Volvo wordt nog steeds geassocieerd met veiligheid en dat is niet toevallig. Als uitvinder van de driepuntsgordel en tal van andere veiligheidssystemen heeft Volvo immers een groot aandeel gespeeld in het verder reduceren van het aantal doden en gewonden in het verkeer. Maar het kan altijd beter. Vandaar dat Volvo nu een bijkomend signaal geeft door al zijn modellen elektronisch te limiteren op een maximumsnelheid van 180 km/h. De maatregel werd afgelopen jaar reeds aangekondigd maar gaat nu pas in op alle modellen die vanaf heden gebouwd worden.
‘Het probleem met overdreven snelheid is dat ingebouwde veiligheidstechnologieën en een slim infrastructuurontwerp boven bepaalde snelheden niet meer voldoende zijn om bij een ongeval ernstige verwondingen en dodelijke letsels te vermijden’, weet Malin Ekholm, hoofd van het Volvo Cars Safety Centre. Onderzoek door Volvo toont aan dat mensen de gevaren van overdreven snelheid doorgaans niet goed kennen. ‘Hierdoor rijden veel bestuurders vaak te hard en passen ze hun snelheid niet naar behoren aan de verkeerssituatie aan’, voegt Ekholm eraan toe.
Pioniersrol
Over het effect van de maatregel zijn de meningen verdeeld. Enerzijds omdat 180 km/h nog steeds vrij snel is en bovendien een puur arbitrair gekozen cijfer is. Anderzijds omdat de meeste Volvo-modellen die (top)snelheid toch al met moeite haalden, en het in de eerste plaats dus een symboolmaatregel lijkt. Maar Volvo vindt dat het de plicht heeft om zijn pioniersrol voort te zetten in de discussie over de rechten en plichten van autofabrikanten. ‘Zelfs als dat betekent dat we potentiële klanten verliezen’, aldus Gothenburg.
Behalve de invoering van de maximumsnelheid introduceren de Zweden ook een Care Key-functie waarmee je beginnende en/of onervaren chauffeurs de nodige restricties kunt opleggen. Dat doe je door ze een aparte sleutel mee te geven. Een handige functie die evenwel niet nieuw is. Enkele jaren terug introduceerde Ford met ‘MyKey’ immers al een gelijkaardige functie.
MEER LEZEN
Fotospecial: Stockholm – Parijs per Volvo 850R