Na de cabrioversie van de puur elektrische Cinquecento, lanceert FIAT nu ook de gesloten variant in full option lanceringseditie ‘La Prima’.
Officieel gaat de gesloten versie van de Europese elektrische 500 (er was immers ook al een e-variant van de oude 500 voor de Californische markt, nvdr), door het leven als berline. Maar wij houden het op hatchback. De formule van de gloednieuwe 500 is dezelfde als die van zijn voorganger, maar onderhuids is alles gloednieuw. Inclusief het specifieke chassis waardoor het autootje 60 mm langer en breder, en 20 mm hoger is geworden.
Net als de 500e cabrio wordt de hatchback aangedreven door een 116 pk sterke elektromotor die gebruik maakt van een 42 kWh grote lithium-ion batterij. Daarmee rij je volgens zijn makers 320 km ver volgens de strenge WLTP-norm. Een cijfer waarmee FIAT een streep voor heeft op concurrenten zoals de elektrische Mini en Honda e. Goed voor een sprint naar de 100 km/h in 9 s maar, belangrijker, een sprint naar de 50 km/h in slechts 3,1 s. De topsnelheid is dan weer gelimiteerd op 150 km/h. Ieder 500e komt standaard met snellaadtechnologie en kan met de gepaste laadinfrastructuur in 5 min tot 50 km actieradius bijladen.
Iedere 500e komt standaard met drie rijmodi: Normal, Range en Sherpa, die door de bestuurser kunnen worden geselecteerd. De eerste twee modi spreken daarbij voor zichzelf. Maar de laatste vraagt toelichting. Net zoals een Himalaya Sherpa, die de hele expeditie begeleidt en naar de bestemming leidt, past deze rijmodus verschillende parameters aan zoals de maximumsnelheid, de reactie op het gaspedaal, de activering van het airconditioningsysteem en de zetelverwarming.
De lanceringseditie van de 500e hatchback komt standaard full option en is te herkennen aan een van drie specifieke buitenkleuren; zijnde Ocean Green (parelmoer), dat aan de zee doet denken, Mineral Grey (metaal), dat de aarde weerspiegelt, en drielaags Celestial Blue, voor de lucht. Ieder versie komt standaard met integrale LED-verlichting voor- en achteraan, 17-duims diamantgeslepen velgen, verchroomde inzetstukken op de zijpanelen en de bekleding van het dashboard en de zetelbekleding in eco-leder.
Daarnaast beschikt de e-citadine ook nog over ADAS-systemen met autonoom besturingssysteem Level 2, het nieuwe infotainmentsysteem UConnect 5. De prijs van de nieuwe 500e hatchback ‘La Prima’ bedraagt 34.900 euro, inclusief easyWallbox. Later volgen er dan goedkopere instapversies met minder standaarduitrusting en vermoedelijk ook een kleinere actieradius. Alvast een exemplaar reserveren (zonder voorschot of aanbetaling) kan via FIAT.com.
MEER LEZEN
FIAT lanceert puur elektrische 500 Cabriolet (2020)