Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Mercedes A45s AMG blies ons midden vorig jaar redelijk van onze sokken in hatchbackformaat. Of de CLA AMG hetzelfde kan bewerkstelligen als vierdeurs-coupé op Belgische bodem?

De nieuwe pocket rocket van Mercedes-AMG stond ingepland als een van de volgwagens voor DRIVR-rit 4, die door de coronacrisis niet kon doorgaan op Pinkstermaandag 1 juni. Vanaf 1 juli zouden toerritten weer toegelaten worden, dus verwacht snel een nieuwe datum voor later op het jaar.

2020_mercedes_amg_cla_45_test_12

2020_mercedes_amg_cla_45_test_132020_mercedes_amg_cla_45_test_05

De CLA mee uitstellen bleek helaas niet mogelijk, omdat perswagens maximaal zes maanden in dienst mogen blijven. Dus hebben we de tank 98 octaan er maar stiekem doorgejaagd tijdens een reeks ‘essentiële verplaatsingen’ om de wereld er toch nog eens aan te herinneren hoe straf de tweede generatie van de (CL)A 45(s) AMG wel is.

S versus niet-S

Ook in het C-segment hebben turbo’s immers alles veranderd. Waar het in het atmosferische tijdperk nog een huzarenstukje was om de kaap van de 100 pk per liter longinhoud te kraken (nietwaar Honda?), noteren vandaag zelfs gedownsizede stadsmotoren vaak meer. Koning van de specifieke vermogens is en blijft Mercedes, dat in 2013 het benchmark zette met de 360 pk sterke (CL)A 45-motor. Voor de nieuwe generatie ‘supersport cars’ kon Stuttgart haast niet anders dan zichzelf te overtreffen, door voortaan 387 paarden uit twee flessen melk te puren. Tenzij je een extra kredietkaart bovenhaalt en de S-versie bestelt, met wel 421 pk tot gevolg.

2020_mercedes_amg_cla_45_test_22

2020_mercedes_amg_cla_45_test_172020_mercedes_amg_cla_45_test_10

Maar dat is niet het enige wat de kleine ‘s’ van 4.477 euro op de CLA 45 toevoegt. Om te beginnen rolt de topversie op een maatje meer, te weten 255/35 R19 in plaats van 245/40 R18 – beslagen met Michelin Pilot Sport 4s’en. Achter de sinistere sportvelgen schurken rode remklauwen met zes zuigers die in 360 mm groter schijven bijten, waar de niet-S het met 4 zuigers en 350 mm vooraan doet.

2020_mercedes_amg_cla_45_test_06

De vier ronde uitlaten, of tenminste de diameter ervan, is nog een weggever: 90 mm op de s-variant, 82 mm op de niet-S. Maar het belangrijkste verschil zit hem toch in configuratiemogelijkheden van de AMG Dynamic: op de S-uitvoering worden die namelijk uitgebreid met Master en Race-standen, die de achteras van deze deeltijdse vierwielaandrijver actiever in het spel brengen.

Uitgebalanceerd

In de praktijk komt de splinternieuwe M139-motor relatief beschaafd over. Het rauwe randje van de vorige is er vanaf, waardoor de boost geleidelijk vrijkomt en wel tot 7.200 toeren aanhoudt. Daar veert de viercilinder zacht in de begrenzer, tot je aan de rechter stuurlepel trekt en de achttrapsraket opnieuw aanvuurt. Goed voor een 0 tot 100-sprint in ongeveer vier seconden, terwijl de acceleratie op de geteste S-versie tot 270 km/u aanhoudt.

2020_mercedes_amg_cla_45_test_23

2020_mercedes_amg_cla_45_test_072020_mercedes_amg_cla_45_test_032020_mercedes_amg_cla_45_test_21

Ondertussen kan je genieten van een meegaand chassis dat een nieuw party-piece heeft: een driftmodus, mogelijk gemaakt door een achterdiff van Magna-Steyr dat twee lamellenkoppelingen inzet om de achterwielen individueel van vermogen te voorzien. Een beetje zoals de uitgaande Ford Focus RS, maar dan elektronisch gestuurd en bijgevolg een stuk reactiever.

2020_mercedes_amg_cla_45_test_08

2020_mercedes_amg_cla_45_test_042020_mercedes_amg_cla_45_test_20

In de meeste rijmodi (en dat zijn er wederom heel wat) gedraagt de CLA 45 S zich evenwel als een uitgebalanceerde vierwielaandrijver, die nergens ook maar één pk laat liggen. Door agressief in te sturen en vroeg op het gas te gaan kan je de achterkant laten meeduwen, maar echt dwars gaat de W177 niet op droog wegdek. Meer dan de hatchback predikt de vierdeurs-coupé namelijk stabiliteit, ook al kan je daar in principe met de drift-modus verandering in brengen.

2020_mercedes_amg_cla_45_test_02

Mercedes wil evenwel niet dat je die stand te pas en de onpas gebruikt, tenzij op circuit waar de gestileerde AMG er echt mee gediend is. Getuige daarvan het feit dat de modus zelfs met een handleiding bijna onvindbaar is… Stuurrespons en remkracht zijn tot slot patent genoeg om de aanval van de briesende turbomotor te pareren, wat meteen veel vertrouwen schept en haast belachelijke cross-country snelheden mogelijk maakt.

Drie varianten

Of de S-variant nog eens 4.500 euro meer waard is dan de al gepeperde standaardversie van 68.123 euro, is voer voor discussie. Ook of je überhaupt nog eens 3.500 euro meer moet uitgeven om van de A 45 AMG een CLA 45 AMG te maken. En dan is er ondertussen ook nog de CLA AMG Shooting Brake, die we nog niet gereden hebben maar bij de eerste generatie wel een interessant alternatief vormde.

2020_mercedes_amg_cla_45_test_19

Voor welke uitvoering je ook kiest, in ruil krijg je sowieso een spurtbom die in zowat alle omstandigheden de primus van zijn klas zal blijken – niet in het minst omdat er momenteel geen enkele concurrent is die qua vermogen en prestaties in de buurt komt. In CLA-vorm resulteert dat in een uiterst capabele mini-sportwagen met vier deuren, terwijl de hatchbackvariant zijn haren helemaal loslaat om zich tot de rebel van het segment te kronen.

MERCEDES-AMG CLA 45 S (W177) (2019)
MOTOR: vier-in-lijn, turbobenzine, CILINDERINHOUD: 1.991 cc, MAX. VERMOGEN: 421 pk (bij 6.750 tpm), MAX. KOPPEL: 500 Nm (tussen 5.000-5.250 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 4,68/1,83/1,43 m, GEWICHT: 1.625 kg, VERSNELLINGEN: 8, gerobotiseerde automaat, AANDRIJVING: vier wielen, OPGEGEVEN VERBRUIK: 8,3 l/100 km (189 g CO2/km) (NEDC), BANDEN: 245/35 R19 (rondom), TOPSNELHEID: 270 km/u, 0-100 KM/H: 4,0 s, VANAFPRIJS: 72.600, SCORE: 5/5

MEER LEZEN

Mercedes geeft E53 AMG Coupé/Cabrio heuse ‘drift mode’

Krijgt de C63 AMG een viercilinder?

Eerste Test: Mercedes-AMG A 45 S 4Matic+