Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Als het we een journalist van Autocar mogen geloven wel.

Als er een auto synoniem staat met het entertainment van een potige V8 dan is het de C63 AMG wel. Maar Mercedes zou met de volgende generatiewissel wel eens een krachtig signaal kunnen sturen dat het rijk van de veelcilinders definitief voorbij is. Vanaf 2022 zou Das Haus immers niet alleen opteren voor hybride vierwielaandrijvers, maar ook nog eens de rol van de M139-viercilinder van de huidige A45 AMG gevoelig gaan verhogen. Onder andere voor de C63 AMG, die daarmee zijn typische V8 op de schop ziet gaan.

2019_mercedes_amg_a_45_s_test_08

De keuze voor de M139 zou niet eens zo vreemd zijn aangezien de motor van meet af aan ontworpen is om zowel in de breedte- als lengterichting te kunnen worden gemonteerd. En aangezien het blok in de A45 reeds 420 pk levert, lijkt de stap richting de +500 pk zeker niet ver weg. Bovendien zet het blok ook meer dan 40 kg minder op de weegschaal dan de M177 4,0-liter bi-turbo V8. Opnieuw, goed voor de prestaties, de weegschaal en dus uitstoot. Ook al zit het verdriet hem hier vooral in het verlies aan karakter en identiteit.

Mercdes-C63-AMG-W205-003

Project One

Voorlopig gaat het nog steeds over speculatie van journalist Greg Kable. Maar de Duitser is over het algemeen goed ingelicht, waardoor we er zeker geloof aan hechten. Dat Mercedes daarmee ook de link zou kunnen maken naar F1 en de hypercar Project One in het bijzonder, zal de Duitsers niet ontgaan zijn. Ook al blijft het een drastische ingreep. Benieuwd wat 2022 geeft.

Bron: Autocar