Te beoordelen aan het aantal EV’s in onze testrubriek, is het hek finaal van de (stuw)dam. Of Porsche daar met de Taycan nog iets aan kan toevoegen? DRIVR ging het na aan het stuur van de 4S met Performance Plus Battery.
Mocht het format van deze tekst een omschrijvende titel nopen, dan zouden we er ‘Anti-Porsche’ van maken. Niet alleen omdat de elektrische Taycan abrupt met 89 jaar octaangescheidenis breekt, maar vooral omdat het de eerste Porsche is die je vooreerst niét aanzet om altijd het onderste uit de kan te halen. En dat is best een gunstige eigenschap voor een vierwieler die zelfs aan de rapste laadpaal tien keer langer geblokkeerd staat dan een conventioneel scheurijzer uit Stuttgart over een tankbeurt doet.
Performance Plus Battery
Gelukkig voor ons zijn de batterijen zo goed als vol wanneer we de 4S bij Porsche Belgium in Drogenbos gaan ophalen. Beter nog, het betreft hier de Performance Plus-versie met een accupakket van 93,4 kWh (in plaats van 79,2 kWu voor de basis-4S), dat het piekvermogen niet alleen opdrijft van 530 naar 571 pk maar dus ook een stuk meer autonomie heeft. 54 kilometer extra om precies te zijn voor een maximaal rijbereik van 463 km, gemeten volgens de striktere WLTP-cyclus.
Onze persdemo afficheert aan de startmeet 420 kilometer, allicht omdat de vorige tester de lanceerhulp een paar keer teveel heeft gebruikt. Die zorgt ervoor dat alle paarden vrijkomen en lanceert de 4S in precies 4 seconden naar de 100, op naar een top van 250 km/u. Zo gereden fileer je de beloofde autonomie natuurlijk in twee, maar anderzijds moet het ook gezegd dat de autonomieteller van de Taycan bij normale tot sportieve tempi vrij waarheidsgetrouw aftikt. Het kost dus niet zoveel moeite om elke kilometer stroom in een gereden kilometer om te zetten, wat bij sommige EV’s weleens anders is.
Schermen à volonté
De zithouding is dan weer goed maar niet perfect. Dat je de zitting van de 8-weg instelbare standaardstoelen voldoende kan kantelen, is zeker een plus. Maar dat diezelfde zitting te kort is voor mensen met langere benen, natuurlijk niet. In dezelfde rubriek zouden de stoelen ook nog iets lager mogen, temeer omdat het plafond van een Taycan zonder het grote panoramadak vrij laag ligt. In de beste Porsche-traditie doet het perfect gevormde stuur die details snel vergeten, ook al zie je de randen van het dashboardscherm er niet altijd doorheen. Ter compensatie kan je natuurlijk wel naar de drie andere schermen kijken…
Afhankelijk van de rijmodus schippert de brede Taycan tussen lui, bij de les en hyperalert. Schakelen tussen die programma’s doe je trouwens met een handige draaiknop tussen de stuurspaken, op voorwaarde dat je daarvoor hebt bijbetaald. En dat geldt voor zowat alles wat je ziet en aanraakt, wat ons doet vermoeden dat een standaard Taycan best een kale affaire is. De startprijs bedraagt nochtans 110.534 euro voor de basisversie, terwijl de Performance Plus Battery daar nog eens 7.114,80 euro aan toevoegt alvorens je aan de lange optielijst begint.
Attente bewaarengel
Wie zich door de hele configurator heen wurmt en daarna ook nog eens op betalen klikt, die krijgt wel een EV die alle andere overklast. Van de manier waarop de voortrein op stuurcommando’s reageert over de doseerbaarheid van de remmen tot aan de subliem gequoteerde luchtvering toe, de Taycan bewijst op alle rijdynamische vlakken dat hij wel degelijk een echte Porsche is. Bovendien heb je aan 575 pk meer dan genoeg, ondanks het forse gewicht van 2.220 kg dat de ingenieurs trouwens prachtig weten te maskeren.
Het is pas wanneer je 4S echt gaat bruuskeren, dat hij wat tegenpruttelt. Niet door het vermogen abrupt te knippen, maar door de elektromotor op elke as nét genoeg vermogen te geven voor de omstandigheden en de ondergrond. Op dat moment voel je je even beschermd door hogerhand, terwijl je eigenlijk je eigen handen wil gebruiken om het chassis te laten dansen. Maar dat behoort bij deze versie niet meteen tot de mogelijkheden, althans niet op de openbare weg. Met zoveel gewicht en vermogen onder je rechtervoet ga je best eerst even oefenen op een Porsche Experience, om te zien hoe de twee synchroonmotoren en de vierwielaandrijving in extremis reageren.
Van de manier waarop de voortrein op stuurcommando’s reageert over de doseerbaarheid van de remmen tot aan de sublieme luchtvering toe, de Taycan bewijst op alle rijdynamische vlakken dat hij een echte Porsche is.
Anti-Porsche?
Klinkt toch helemaal niet als een anti-Porsche, hoor ik jullie denken? Maar bedenk dan even dit: het hele EV-principe is erop gericht om zo efficiënt mogelijk met energie om te springen. Anders sta je om de haverklap te niksen aan een laadpaal, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Het gevolg is dat je met de Taycan veel rustiger gaat rijden dan met eender welke andere Porsche. Bovendien leent de 4S zich daar wonderwel toe met zijn luchtvering, waardoor het genot van deze EV uit Stuttgart bijna meer in de wetenschap zit dat je 90% van de overige weggebruikers te snel af bent, beter dan dat op elke hoek te moeten bewijzen.
PORSCHE Taycan 4S Performance Plus (2020)
MOTOR: 2 elektromotoren, één op elke as BATTERIJ: 93,4 kWh, vloeistofgekoeld, MAX. VERMOGEN: 571 pk, MAX. KOPPEL: 650 Nm, AFMETINGEN L/B/H: 4,96/1,96/1,38 m, LEEGGEWICHT: 2.220 kg, VERSNELLING: tweetraps transaxle, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, OPHANGING: dubbele driehoeken/multilink, BANDEN: 225/55 R19 vooraan, 275/45 R19 achteraan – Goodyear Eagle Touring, TOPSNELHEID: 250 km/u (begrensd), 0-100 KM/H: 4,0 s, OPGEGEVEN AUTONOMIE: 463 km (WLTP), VANAFPRIJS: 117.648,80 euro, Score: 4,5/5
MEER LEZEN
Porsche Taycan wordt sneller en krijgt nieuwe opties