Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Na een heuse aanloop is de sportieve 508 plug-in hybrid klaar voor productie, getekend Peugeot Sport Engineered.

Of de Peugeot Sport Engineered-modellen de GTi-badge helemaal gaan verdrijven, is op het moment van schrijven nog niet bekend. Peugeot vindt evenwel dat het klassieke sportacroniem niet meer zo goed bij de tijdsgeest past, terwijl Sport Egineered het tijdperk van de elektrificatie net accentueert. Precies daarom mag de 508 de sportieve plug-in debatten openen, die met redelijke stevige argumenten worden aangegaan. Of wat dacht je van 0 tot 100 in 5,2 seconden en de staande kilometer in 24,5?

De sterkste Leeuw ooit

Een resem concept cars en motorsportproducten niet te na gesproken, is de 508 PSE de krachtigte productie-Peugeot ooit. 400 pk zoals de ontwerpstudie die er aan voorafging, haalt de productieversie niet. Maar met 355 paarden uit een 2,0-liter turbobenzine en twee elektromotoren is de 508 PSE zeker niet onderbedeeld. Daarbovenop krijg je 42 emissievrije kilometers (met een topsnelheid van 140 km/u), terwijl een resem rijmodi het totale systeemvermogen gaandeweg vrijgeven. Met een WLTP-uitstoot van 46 gram oftewel 2,03 l/100 km wordt de 508 PSE bovendien aanschouwd als een ‘echte’ PHEV, die voor 100% aftrekbaar is.

Om al dat vermogen te verteren, zijn er heel wat onderdelen aangepast. Zo is de ophanging verbeterd, het spoor verbreed, zijn de remmen geüpgraded naar 380 mm, werden er plakkerige Michelins 4S’en gemonteerd en adaptieve dempers met drie standen geïnstalleerd. De elektromotoren zorgen er dan weer voor dat de 508 PSE in feite vierwielaangedreven is. Optisch vallen vooral de agressiever bumpers op, samen met de Kryptonite-groene accenten en sportieve zijschorten. Potige 20-duimers ronden het exterieurplaatje af. Vanbinnen wordt het PSE-sfeertje verzorgd door dezelfde fluogroene accenten en rijkelijk gestikt alcantara en leder.

Ook als SW

In één adem introduceert Peugeot ook een 508 SW in dezelfde smaak, met exact dezelfde eigenschappen. Beide modellen worden in Mulhouse, Frankrijk, geproduceerd en kunnen vanaf half oktober 2020 besteld worden. Iets later dan gepland, vermits de eerste leveringen oorspronkelijk voor oktober gepland waren. Hoeveel de topmodellen precies gaan kosten, is nog niet bekend. Verwacht wordt dat de vierdeurs net onder de 40.000 start en als SW met opsmuk tot bijna 45.000 euro oploopt. Relatief weinig geld voor veel auto, op voorwaarde dat de rijmanieren wel nog op GTi-niveau zijn.

MEER LEZEN:

Peugeot 508 Sport Engineered: Weldra in de Showroom?

Veiling: Het Musée de l’Aventure Peugeot houdt Uitverkoop

Rijtest: Peugeot 508 GT 1.6 PureTech 225