Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Was er bij de lancering enkel een zescilinder op benzine beschikbaar, dan komt er nu een gloednieuwe zes-in-lijn turbodiesel voor de New Defender bij. Het gevolg is wel dat de viercilinder turbodiesels al na een half jaar uit het gamma verdwijnen.

Slechts enkele maanden na de effectieve marktintroductie neemt Land Rover de nieuwe Defender al onder handen. Aan het nieuwe uiterlijk wordt niet geraakt, wel aan de techniek die er om te beginnen een trendy plug-in benzinehybride van maar liefst 404 pk bij krijgt. Die gebruikt dezelfde geblazen 2.0 viercilinder benzinemotor als andere Land Rovers, gekoppeld aan een elektrische motor en een accupakket van 19,2 kWh om rein elektrisch 43 km ver geraken. Volgens de WLTP-cyclus bedraagt het gemiddeld verbruik 3,3 liter per 100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 74 g/km. Tenminste als je de accu’s constant afgetopt kan houden.

Nieuwe zes-in-lijn turbodiesel én PHEV

Ook de verbrandingsmotoren krijgen een update. Zo wordt de viercilinder dieselmotor uit de D200 en de D240 vervangen door een heuse 3.0 zes-in-lijn die ook al bij Range Rover dienst doet. De motor komt er in drie varianten: D200, D250 en D300. Naar goede gewoonte duiden ook ditmaal de getallen het motorvermogen aan. Omdat koppel veel belangrijker is, hebben de varianten respectievelijk 500 Nm, 570 Nm en 650 Nm ter beschikking. Tenslotte wordt er ook een 48V-boordnet voorzien, om de Defender tot milde hybride te promoveren en terloops het verbruik wat te drukken. Al is dat miniem: van 234 naar 226 g/km. Alle kleine beetjes helpen, zeker?

De benzinemotoren blijven op post met de 2.0 viercilinder P300 en de drieliter zes-in-lijn P400. Die laatste heeft ook MHEV-technologie aan boord. En tot slot maakt ook de korte ’90’-variant zijn intrede. Deze driedeurs Defender beschikt -met uitzondering van de plug-in hybride- over dezelfde motoren als de 110. De 90 komt tevens standaard met stalen vering. Luchtvering – die dan weer standaard is op de 110 – wordt als optie leverbaar.

Hard Top(s)

Van beide chassislengtes komen ook de eerste commerciële varianten naar buiten, die de Hard Top benaming meekrijgen, en ontwikkeld werden door SVO (Special Vehicle Operations). Bij deze werkpaarden worden de achterzetels vervangen door een laadvlak, gescheiden van een basic interieur met een vaste tussenwand. Een gamma aan verschillende inrichtingen van de laadruimte is eveneens op komst. Land Rover belooft een trekvermogen van 3500 kg, maar op verdere specificaties is het nog even wachten.

Tenslotte circuleren er op het wereldwijde web nog steeds spionagefoto’s van een Defender 110 met V8-motor. Welke motor dit zal worden, is nog gokken. De overbekende 5-liter uit de JLR-stal lijkt het meest voor de hand liggende, maar gezien de recente motorendeal met BMW is ook dit een piste die open ligt. Het zou namelijk zomaar eens kunnen dat JLR voor de 4.4 V8 uit Beieren opteert, omdat die betere emissiecijfers kan voorleggen.

MEER LEZEN:

Nieuwe Vlaamse WLTP-Berekeningstool voor BIV en Verkeersbelasting staat online

Kortfilm: Top Gear test de nieuwe Land Rover Defender in Namibië

Zenith Land Rover Edition Chronograaf complementeert de Nieuwe Defender