Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

421 pk in een compacte SUV proppen, het lijkt gekkenwerk. En toch slaagt AMG erin om een beheersbaar, snedig en amusant geheel te creëren. Eentje dat, ook zonder het optionele en opzichtig aeropakket, op goedkeurende blikken van jongeren kan rekenen. Is het aloude concept van de sportwagen dan passé?

In 2004 kreeg mijn jongere zelf rijlessen met de eerste A-klasse. Toentertijd had ik uiteraard nog maar weinig rijervaring, maar niettemin had ik toch snel in de gaten dat dit geen stuurmansauto was. Met name de terugkeerneiging van het stuur –of eerder het gebrek eraan– en de povere acceleratiekracht van de A170 CDI zijn me tot op de dag van vandaag bijgebleven.

Snel vooruit naar 2021 en we zijn in een andere wereld terechtgekomen. De A-klasse is al lang geen suffe ‘bompamobiel’ meer –die fakkel neemt de B-klasse nu ‘fier’ over– en inmiddels heeft met de GLA zelfs een ‘hippe’ SUV-afgeleide. Sterker nog: Mercedes heeft er opnieuw een AMG-afgeleide van gemaakt: de AMG 45 S die ongeveer dezelfde sensaties belooft als de reguliere AMG-variant die ons eind 2019 redelijk van onze sokken heeft geblazen.

Kraakjes en piepjes

Om toch wat krediet te geven aan die oude A 170 CDI, hij was een pak comfortabeler dan deze beenharde boyracer. Want zelfs in de ‘comfort modus’ laat deze GLA 45 S je tanden klapperen en duiken er best wat kraakjes en piepjes op in het verder stille interieur. Een tweede slag haalt die oude A binnen met het verbruik; het metertje van de brandstoftank leek daar wel vastgelijmd, terwijl dat van de AMG 45 S continu in vrije val is.

Het zuinigste dat we hebben kunnen vaststellen is een momentopname van 8 liter per 100 kilometer bij een snelheid van 120 km/u (en 1.600 toeren per minuut in 8ste versnelling). Geen enkele rit is bijgevolg geëindigd in een verbruik van minder dan 10 liter per 100 kilometer – met uitschieters tot ver daarboven als het gaspedaal werd gevloerd.

Maar niet getreurd, deze AMG kan natuurlijk ook uitpakken met héél wat sterktepunten. Eén daarvan is zelfs een praktisch aspect. Voor zijn eerder compacte lengte van 4,44 m is het plaatsaanbod niettemin gedegen. Ondanks de kuipstoelen vooraan is er achteraan voldoende beenruimte, ook voor grotere volwassenen. Die krijgen evenwel een vlakke achterbank voorgeschoteld en kunnen dus niet genieten van de ondersteuning die de voorste passagiers ervaren in de kuipjes. Opvallend, want zelfs in de jaren ’80 voorzag de sportieve Mercedes-Benz 190 E 16v – ook een hete viercilinder in een compact koetswerk– al in een gewelfde achterbank. Met 435 liter is trouwens ook de koffer voldoende ruim om de boodschappen van een jong gezin mee te zeulen.

Schwäbische Motoren Werke

Over naar de orde van de dag, want een AMG gaan we niet alleen op zijn praktische capaciteiten beoordelen. Het eerste hoogtepunt is logischerwijs de motor. Jawel, het is slechts een tweeliter viercilinder, maar wat voor een. Deze 45 S is de overtreffende trap van de AMG 35 én AMG 45 en dat betekent maar liefst 421 pk (bij 6.750 toeren/min.) en 500 Nm koppel (tussen de 5.000 en 5.250 omwentelingen). Goed voor een eerder ongelofelijke 211 pk per liter dus. Maar niet alleen deze waarden zijn indrukwekkend, ook de manier waarop ze worden neergezet. In tegenstelling tot de turboblokken van weleer vallen er nergens gaten door ‘turbolag’. Neen, deze krachtbron is vol en romig en bouwt de kracht lineair op tot aan het indrukwekkende piekvermogen.

De krachtpatser wordt uiteraard geholpen door een goed en vlot reagerende gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verzetten. In ‘comfort modus’ is de reactiesnelheid van deze bak doelbewust traag, maar in een van de sportievere modi is hij bij de pinken om deze GLA richting de horizon te katapulteren. Voor de echt sportieve aanpak loont het natuurlijk om de peddels achter het stuur -die trouwens bijzonder goed aanvoelen- te gebruiken en het schakelwerk in eigen handen te nemen. Op die manier kan je ook afremmen op de motor om de nochtans uitstekende reminstallatie een handje toe te steken. De plofjes in de uitlaat krijg je er gratis en voor niks bij.

In de comfortstand is de 2,0-liter is eerder zacht aanwezig op de achtergrond, om vanaf de sportmodus meer present te worden en bij volbelasting mooi aan te zwellen. Een muzikaal hoogstandje wordt het nooit, maar zeker voor een viercilinder is de soundtrack heftig genoeg en rijk aan beleving terwijl de snelheidsmeter sprongen maakt. Want laat ons duidelijk zijn, 4,3s naar 100 km/u is ronduit imposant voor een SUV van 1.765 kg. Deze tweeliter viercilinder kan wat ons betreft zelfs wedijveren met de beste zescilinders, zoals de 3.0-liter turbo van BMW. Mercedes-Benz (AMG) bevestigt met deze krachtbron wat we ook al zien in de F1, namelijk dat het meesterlijke motorenbouwers zijn.

Vier seizoenen in een week

Putje winter is niet de ideale periode om een dergelijke ‘beul’ te testen, al verliep de testweek daardoor wel extra grondig – met zon, regen, vrieskou én zelfs sneeuw op een paar dagen tijd. En dat allemaal op zomerbanden in maatje 255 rondom van Michelin PS4S-makelij. Eerste nadeel van zo’n brede zomerbanden vooraan is het ‘bokken’ op een koude ondergrond bij lage snelheid. Manoeuvreren of parkeren wordt zo bemoeilijkt terwijl de vooras schijnbaar sprongetjes maakt.

Op snelheid, indien er eenmaal wat temperatuur in de banden komt, valt deze super-GLA zelfs in de winterse omstandigheden niet op een foutje te betrappen. Enkel bij fors uitaccelereren merk je dat het even alle hens aan dek is om het potentieel van die uitzonderlijke krachtbron aan de grond te zetten. Bij sneeuw zorgt tenslotte de ‘gladde modus’ ervoor dat de GLA onverstoorbaar het gekozen spoor blijft volgen. Al voel je jezelf op dat moment wel wat passagier in je eigen wagen, terwijl de technologie overuren draait.

Voorts gelden de superlatieven die collega Ken reeds toeschreef aan de A 45 S en CLA 45 S nog steeds grotendeels. Deze GLA doet zijn uiterste best om te verbergen dat het een relatief hoge (1,59 m) en zware (1.765 kg) SUV is. Het is dan ook opmerkelijk dat er bijna geen rolneiging te bemerken vallen. Natuurlijk dienen de grenzen zich eerder aan dan bij zijn lagere en lichtere stalgenoten, maar het stuurplezier blijft grotendeels overeind.

Want jawel, we kunnen hier effectief van stuurplezier spreken, vermits het met alcantara bekleed stuurwiel een heus genot is. Niet alleen is het perfect van formaat, niet te groot en ook niet te dik, maar het bouwt gevoelsmatig ook heerlijk op in functie van de snelheid. Combineer dat met een hoge mate van directheid en je weet dat deze GLA zich accuraat en met plezier naar de apex laat dirigeren. In de stad en bij het parkeren is deze GLA dan weer bijna met een pink te besturen.

Laatste in zijn soort?

Kortom: de GLA AMG 45 S is een uitstekende poging om twee complete tegenstellingen mer elkaar te verzoenen: enerzijds die van een raszuivere sportwagen en anderzijds die van een SUV met gezinsambities. Het is daardoor een rijdende ode aan de huidige stand van de technologie geworden. En misschien wel de laatste van zijn soort met (enkel) een benzinemotor onder de kap?

Rationeel gezien stelt de vraag zich natuurlijk wat het nut is van deze vreemde combinatie. Want voor het aanzienlijk prijskaartje -dat in de basis al 70.000 euro bedraagt- kan je je een echte sportwagen à la Alpine A110 én een zuinige gezinswagen aanschaffen. Precies door die spreidstand kan de GLA, in tegenstelling tot de A en CLA 45 S, niet met de maximumscore aan de haal gaan.

Mercedes-Benz GLA AMG 45 S 4MATIC+ (2020)

MOTOR: vier-in-lijn, turbobenzine, CILINDERINHOUD: 1.991 cc, MAX. VERMOGEN: 421 pk (bij 6.750 tpm), MAX. KOPPEL: 500 Nm (tussen 5.000-5.250 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 4,44/1,83/1,59 m, GEWICHT: 1.765 kg, VERSNELLINGEN: 8, gerobotiseerde automaat, AANDRIJVING: vier wielen, OPGEGEVEN VERBRUIK: 9,5-9,9 l/100 km (215-225gr CO2/km) (WLTP), BANDEN: 255/40 R20 (rondom), TOPSNELHEID: 250 km/u, 0-100 KM/H: 4,3 s, VANAFPRIJS: 70.785, SCORE: 4/5