Met de nieuwe F595 brengt Abarth het circuit weer een beetje dichter bij de weg, dankzij een vleugje F4-technologie onder de motorkap.
Win on sunday, sell on monday. Het is een zegswijze die vooral in de gloriejaren van de Scuderia Ferrari met een zekere Michael Schumacher aan het stuur de ongenaakbare waarheid was. Innovaties die (door)ontwikkeld waren in de autosport werden (en worden) ook doorgevoerd in onze auto’s voor dagdagelijks gebruik. De nieuwe F595 is bovendien een eerbetoon aan de 50ste verjaardag van de Formule Italia eenzitter, ontworpen door Carlo Abarth.
Opvallende uitlaten
Met de F595, die een vanafprijs kent van €23.490 BTW incl., mikt het merk vooral op het jongere publiek. De nieuwe speciale serie vult dan ook de plaats die de populaire Pista serie heeft opengelaten. Onder de motorkap zit een krachtige 1,4-liter Euro 6D-Final T-jet motor, die tevens de basis vormt voor de motor in de Tatuus eenzitters uit het Italiaanse en Duitse F4-kampioenschap ‘powered by Abarth’. Het vermogen ligt ook hier op 165 pk, met een piekkoppel van 230 Nm dat al bij 2.250 t/min beschikbaar is.
Het verschil met de bestaande specials zit niet alleen in een nieuwe naam, maar bevat ook enkele exclusieve details die (voorlopig?) niet beschikbaar zijn op andere uitvoeringen. Zo is er onder meer het nieuwe ‘Record Monza Sovrapposto’ uitlaatsysteem met dubbele uitlaattips aan beide kanten, die voor de gelegenheid verticaal boven elkaar zijn geplaatst. Een gedurfd en redelijk onuitgegeven design, zij het nog steeds met de gekende Abarth-grom.
Sabelt-optie
Verder wordt de F595 opgesmukt door enkele Blu Rally-designelementen die terug te vinden zijn in de zijspiegels en zowel de voor- als achterbumper. De matblauwe kleur kennen we van de vernieuwde Abarth 595 Competizione, die enige tijd geleden werd gepresenteerd. De typerende blauwe accenten zijn beschikbaar in combinatie met een basislaag van verschillende grijstinten, zwart of wit.
Last but not least is er nog een subtiel detail terug te vinden in het interieur, waar het infotainmentsysteem voortaan een zwarte omlijsting meekrijgt en het dashboard voortaan matzwart is. Standaard komt de F595 op matzwarte ‘Sport’ velgen, met als optie de SuperSport velgen. Voor zij die op en top sportiviteit willen, zijn er tot slot ook nog de Sabelt sportstoelen. Of hoe de ‘oude’ Cinquecento zich maar blijft heruitvinden onder de vleugels van Abarth – tot er een keertje een elektrische versie gaat voorbijkomen…
MEER LEZEN:
Herboren: Unieke Abarth 1000 SP Racer op Alfa Romeo 4C-basis
Roddelpers: Mini werkt aan geëlektrificeerde John Cooper Works modellen (en Abarth ook)
Exclusief: Met de Abarth 695 70° Anniversario naar Italië