Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Er was eens een tijd toen Abarth meer deed dan enkel sportieve Fiat 500’s bouwen. In de jaren ’50 en ’60 was het zelfs een succesvol motorsportteam met tal van unieke creaties. Enkele Alfa Romeo-ingenieurs brengen die gloriejaren nu terug onder de aandacht met een hedendaagse versie van de Abarth 1000 Sport Prototipo.

55 jaar geleden deed de 1000 SP zijn intrede op het motorsporttoneel, ontwikkeld om mee te doen aan hillclimbs en uithoudingsraces volgens de FIA groep 4 standaard. En met succes: de 1000 SP won de 500 kilometer van de Nürburgring in 1966. De wagen was vooruitstrevend voor zijn tijd, met een 1-liter middenmotor, goed voor 105 pk. Dat klinkt niet veel, maar 100 pk per liter was een hoog specifiek vermogen in die periode. Het lichtgewicht chassis woog slechts 480 kg, waardoor de sportwagen een topsnelheid van 220 km/h bereikte.

Herwerkte 4C

Deze eenmalige 1000 SP zet de filosofie van het origineel verder. Zo is de wagen opnieuw zo licht mogelijk gemaakt,- en heeft de motor ook een beperkte inhoud. Meer nog, de geblazen viercilinder komt rechtstreeks uit de Alfa Romeo 4C: een 1.7-liter met 240 pk. In de 4C is die goed voor een 0 naar de 100-tijd van 4,2 seconden. Complete cijfers voor de Abarth 1000 zijn nog niet bekendgemaakt, maar het gewicht van het unicum komt uit op zo’n 1074 kg, wat net iets meer is dan de 974 kg van de 4C.

In tegenstelling tot vroeger is het koetswerk nu uit koolstofvezel, in plaats van het originele glasvezel. Logischerwijs is de nieuwe 1000 SP ook groter dan het model uit 1966, maar toch neemt de werkende ontwerpstudie heel wat herkenbare details over – zoals de rolkooi die boven de zetels uitsteekt en de luchtuitlaten achterin.

Geen productieplannen

Wat ze met deze nieuwe versie van plan zijn, wordt voorlopig niet vrijgegeven. In de herfst zal de wagen te zien zijn op evenementen waar klassieke racewagens centraal staan. Het wordt evenwel zeker geen productiemodel, ook niet in gelimiteerde oplage. Het wachten op een volgende, volwaardige Abarth blijft daarmee duren – ook al zijn we al fan van dit concept. Het origineel was namelijk ook afgeleid van een Alfa-project, terwijl de 4C uiteindelijk groen licht kreeg over een versie met een schorpioen op de motorkap.

MEER LEZEN:

Exclusieve Rijtest: Met de Abarth 695 70° Anniversario naar Italië

Officieel: Abarth 124 Rally Tribute (2019)

FotoSpecial: #DRIVR10 @ Abarth Works Museum