Afgelopen week deed de Lotus Emira Roadshow ons landje aan. Meteen de eerste en voorlopig enige mogelijkheid om persoonlijk kennis te maken met Hethel’s gloednieuwe Cayman-rivaal. Dit zijn onze eerste indrukken.
Dat de belangstelling voor Lotus’ allerlaatste productiemodel met verbrandingsmotoren groot is, wordt meteen duidelijk wanneer we de parking van Lotus Antwerp opdraaien. Uiteraard zijn er heel wat kijklustigen met een Lotus gearriveerd, maar daarnaast staat er ook fraai gerief uit Stuttgart, Gaydon en zelfs Sant’Agata Bolognese en Maranello te blinken langs de E19.
De opdracht van designer Russel Carr om de opvolger van de Evora er als een sportwagen met supercar-looks te laten uitzien, heeft zijn effect duidelijk niet gemist. Nochtans was ondergetekende ietwat sceptisch na de online onthulling van de twee vroege preproductiemodellen die momenteel door Europa en Amerika toeren.
Exterieur
In 3D valt de Emira in ieder geval een stuk overtuigender op het netvlies dan in 2D, ook al heeft Lotus een paar truken van de foor gebruikt om het blauwe prototype van 1,6 miljoen euro er net dat tikkeltje krachtiger te laten uitzien. Zo staat de blauwe prepro niet alleen op discrete spacers maar ligt-ie ook zo’n 2 cm lager tegen het asfalt dan het finale productiemodel. Alle beetjes helpen, zeg maar.
Gelukkig staat of valt het ontwerp van de neofiet niet met wat visueel bedrog. In vergelijking met zijn voorganger werd de Emira een tikkeltje korter, lager en breder wat de proporties deugd heeft gedaan. Daarnaast toont ook de rest van het lijnenspel een stuk coherenter dan voorheen, al zal dat wellicht spec-afhankelijk zijn. Dat er initieel slechts zes kleuren beschikbaar zijn, heeft dan weer te maken met de pas vernieuwde infrastructuur in Hethel en de state-of-the-art spuitstraat. Extra tinten zullen evenwel snel worden aangeboden.
Interieur
Een van de pijnpunten van de Evora was altijd zijn interieur met weinig features en nog minder opbergvakken of gangbare zaken zoals bekerhouders. Euvels waar de Emira komaf mee maakt dankzij de introductie van moderne technologieën zoals hi-res displays, Apple CarPlay en Android Auto. Maar ook snufjes zoals adaptieve cruisecontrol en elektrisch verstelbare stoelen zijn ditmaal van de partij. Akkoord, het zijn zaken waar de typische Lotus-rijder vermoedelijk zijn neus voor ophaalt, maar die wel noodzakelijk zijn om een breder publiek aan te trekken.
Over de fit & finish van het uiteindelijk productie-interieur kunnen we momenteel nog niets zeggen, net zomin we het nieuwe infotainmentsysteem al hebben gemonsterd. Wel zagen we een fijn Alcantara stuurtje dat gelukkig niet te dik is en fysieke knoppen voor onder meer het HVAC-systeem (Heading Ventilation and Air Conditioning). Over de op het stuur gemonteerde en bijgevolg meedraaiende peddels van de (optionele) automaat waren we dan weer meer minder te spreken. Gelukkig waren ook dat nog niet-functionele ‘dummies’.
Idem dito overigens voor het meubilair, dat in de blauwe prepro nog als puur decoratief geldt – zowel qua look & feel als de montage ervan. Benieuwd dus naar de finale exemplaren die enerzijds gevoelig meer steun en comfort zullen bieden en anderzijds ook twee centimeter lager gemonteerd zullen staan.
Motoren
Het motorpalet van de Emira bestaat uit 2 motorisaties: enerzijds is dat de gekende 3,5-liter V6 met supercharger van Toyota en anderzijds de geblazen 2.0-liter turbo van AMG-origine, standaard gekoppeld aan een DCT-automaat.
De tweeliteroptie werd mogelijk dankzij het minderheidsbelang dat kersvers Lotus-eigenaar Geely in Daimler heeft en waar dus ook AMG-rechten bij horen. Daardoor mag Lotus voortaan Pagani en Aston-Martin tot zijn exclusief gezelschap rekenen. Geen enkel ander merk krijgt immers toegang tot de motorische know-how van de specialisten uit Affalterbach.
Het vermogen van de Toyota V6 met compressor blijft bij 405 pk min of meer ongewijzigd, terwijl de AMG-unit standaard over 360 pk beschikt (al is er voor de Chinese versie van de Emira nu al sprake van een ‘Powerpack’ met 400 pk). Neem de fiscaliteit in rekening en je weet meteen dat bij ons vooral de AMG-unit populair zal blijken. Wie liever handmatig schakelt, moet noodgedwongen voor de gesuperchargede V6 kiezen, omdat de viercilinder er net als bij Mercedes enkel met een dubbele koppelingsautomaat komt.
Prijszetting
Met een geschatte – maar voorlopig niet bevestigde – vanafprijs van zo’n 72.000 euro voor de viercilinder-AMG (die evenwel pas eind 2022 uitgeleverd wordt) en 97.995 euro voor de gesuperchargede V6 Launch Edition heeft Lotus zijn Emira relatief scherp gepositioneerd – zeker in vergelijking met de Evora. Met zijn combinatie van supercar-looks, moderne features en een kersverse eigenaar die grootse plannen heeft, ziet de toekomst er voor de kleine sportwagenbouwer beter dan ooit uit. Al betekent dat natuurlijk ook dat het portfolio snel zal worden uitgebreid met andere modellen waaronder een… SUV. Of had je anders gedacht?
Met dank aan Lotus Antwerp
Specificaties Lotus Emira V6 Launch Edition
Motor: 3.456 cc V6 met Edelbrock 1740 supercharged, Toyota 2GR-FE, Vermogen: 405 pk (bij 6.800 tpm), Koppel: 420 Nm (M)/430 Nm (A), Transmissie: 6-bak manueel/Aisin 6-trapsautomaat koppelomvormer, Uitstoot: 243 g CO2/km (target figure), Prestaties: 0-100 km/h in 4,3 s (M)/4,2 s (A), Topsnelheid: 288 km/h, Rijklaar gewicht: 1.458 kg. Vanafprijs: 97.995 euro.
MEER LEZEN
Opvallend: Lotus Evora krijgt als enige geen ‘Final Edition’