Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Opvallend nieuws uit de wandelgangen van Lotus: waar de Elise en Exige nog getrakteerd worden op een afzwaai-editie, lijkt dat voor de Evora niet het geval te worden.

Nochtans beloofde het persbericht bij de Final Editions van Elise en Exige wel degelijk een gepaste Final Edition voor de Evora later dit jaar. Reeds opgelopen vertraging met de opvolger van de Evora (de Type 131), Corona- en Brexit-zorgen in het algemeen en het tijdsintensieve bouwproces van de Evora in het bijzonder, hebben evenwel roet in het eten gegooid. Daardoor is er nu in alle stilte beslist om geen Evora Final Edition te bouwen, aldus verschillende Lotus-dealers en bronnen die in nauw contact staan met Hethel.

Veel vraag

Naar verluidt was er nochtans heel wat vraag naar zo’n bewuste special en de kans om nog een laatste keer een echte oldschool Lotus te kunnen samenstellen. De vooropgestelde productie van 50 of 100 auto’s zou dan ook in geen tijd besproken zijn geweest. Met de Final Editions van Elise en Exige zag Lotus immers een enorme toeloop waarbij de voorziene productie van om en bij de 500 exemplaren van Elise 240 en 250 Cup en Exige 390, 420 en 430 Cup snel verkocht waren.

Daarmee eindigt het verhaal van de Evora toch op een kleine sisser. Nochtans kreeg de opvallende 2+2 met (gesuperchargede) Toyota V6 doorheen de jaren erg lovende reviews en zouden vroege modellen bijvoorbeeld door Ferrari gebruikt zijn om de ophanging van de 458 Italia te benchmarken. Maar een schrijnend gebrek aan degelijk infotainment, gecombineerd met een weinig overtuigende automaatoptie en een relatief hoog prijskaartje hebben van de Evora nooit het verhoopte succes gemaakt.

Stille dood

Over de jaren heen verscheen de Cayman en 911-rivaal in verschillende atmosferische en gesuperchargede varianten met vermogens tussen de 275 en 430 pk – al dan niet voorzien van chargecooler en/of sperdifferentieel. Daarbij hadden kopers de keuze uit een handgeschakelde 6-bak en een klassieke 6-trapsautomaat met koppelomvormer. Wij zouden in ieder geval geweten hebben met welke transmissie we ‘onze’ Final Edition hadden uitgerust, als het plan voor een Evora Final Edition was doorgegaan.

MEER LEZEN:

Bevestigd: Productie van Lotus Elise, Exige en Evora stopt in 2021

Officieel: Lotus Evora GT410 (2020)

Roddelpers: Lotus ‘Lambda’ SUV wordt rein elektrisch en Made in China