Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Door onze roadtrips hebben we al half Europa doorkruist maar de laatste jaren sturen we de neus van onze DRIVRs steeds vaker richting VK. En dat heeft niet enkel te maken met de wegen, maar ook met de hoge scores op ‘sfeer en gezelligheid’ én de autoliefde die er alomtegenwoordig is. Deze keer stond de exploratie van wat -voor ons- nieuwe natuurparken in het noorden van Engeland op het hoofdmenu, alvorens af te zakken richting zuiden.

Het is vrijdag 1 juli 2022. De auto staat klaar en ook wij zijn eveneens en plein forme voor een roadtrip van negen dagen doorheen Engeland. We hebben ons goed voorbereid met opnieuw een echt roadbook opgesteld aan de hand van tips (zoals gebruikelijk gezellig bekomen tussen pot en pint) van onze kameraden uit Wales en het doorspitten van fora alsook de website Detour Roadtrips. Eerste opdracht is onze boot halen maar dat kan/mag geen probleem zijn. We vertrekken op de middag en moeten pas ten laatste om 16u30 aan onze nachtboot zijn in Amsterdam. Maar files op de ring van Antwerpen en Breda doen ons toch nerveus worden want éénmaal de boot weg is, begint de vakantie of is ze reeds afgelopen… Gelukkig kan na Breda de rechtervoet terug op het gas zodoende om half 4 toch onze kameraad Antoine en zijn mooie 944 S2 in zicht komen in de haven van Ijmuiden (Amsterdam).

Niet voor herhaling vatbaar

Na een goede nachtrust en ontbijt op de boot zijn we fris, monter en volgetankt om onze trip echt aan te vatten. En het leuk sturen begint ook quasi meteen, want vanuit Newcastle ben je snel in het natuurpark North Pennines. Het is er lekker rustig in het park, zodat we ongestoord kunnen toeren alvorens te stoppen voor onze lunch bij The Elk’s Head in Whitfield. Een prachtige locatie waar je ook kan overnachten trouwens. Vervolgens leven we ons echt uit op de mooie, bochtige A686 richting Melmerby. Van daaruit gaat het richting Lake District, waar we twee dagen zullen verblijven in het noordelijke deel van dat park in het charmante Ravenstone Manor Hotel. Lake District is een bergachtig natuurpark met liefst zestien meren, waarvan de schoonheid recent nog eens werd belicht door de BBC-docu ‘The lakes with Simon Reeve’ (welke ook te zien was op VRT).

We zijn ondertussen zondag 3 juli 2022 en deze dag zullen we niet snel vergeten! We beginnen nog rustig langs de oostkant via de hoofdweg A595 die ons brengt bij het kleine vissersdorpje Ravenglass, bekend van zijn Romeins badhuis en oude stoomtrein. Maar de grote bezienswaardigheid vandaag is Great Langdale, een adembenemende vallei in het midden van het park. Om er te geraken moeten we twee passen overwinnen: Hardknott en Wrynose Pass. Belangrijk nog te vertellen is dat onze auto’s uitgerust zijn met een uitstekend sportonderstel – maar laag bij de grond dus en hard afgeveerd – en dat beide passen stijgingspercentage hebben tot 30% terwijl ze meestal slechts beschikken over één rijbaan die vaak dan ook nog eens omgeven is door rotsen.

We maken nog een leuke foto bij aanvang van de Hardknott Pass en beginnen eraan absoluut niet wetende wat ons te wachten staat. Wat volgt is een ballet van gas geven, werken met de handrem, zorgen dat de vier wielen terug de grond raken, het ontwijken van fietsers, diepe putten en te scherpe haarspeldbochten, afremmen op de motor, enzovoort. Eén beeld blijft op mijn netvlies gebrand: het moment waarop ik met de 993 heel steil aan het klimmen ben terwijl ik in mijn rechter ooghoek de 944 bezig zie aan een heel steile daling… (hadden we daar maar foto’s van…) Wanneer we toekomen in het hotel en Hardknott Pass ingeven in YouTube, dringt het tot ons door wat voor een straffe prestatie we hier geleverd hebben. Zoek het zelf maar eens op en je zal tal van filmpjes met hysterische mensen tegenkomen.

The perfect day

Na regen komt zonneschijn zegt het spreekwoord en dat mag je gerust letterlijk nemen want het weer is meer dan redelijk te noemen naar Britse normen: meestal droog en rond 20 graden. Vandaag beleven we een topdag zowel voor onze ogen als de wielen van onze sportievelingen. We rijden eerst door Borrowdale waar we halt houden bij Castlerigg Stone Circle, een monument van 40 rotsen in een cirkel met een diameter van 30 meter zoals het gekendere Stonehenge, Ashness Bridge en finaal genieten van het uitzicht bij Surpirse View (bovenop Hathersage). Daarna is het opnieuw tijd voor het betere stuurwerk, met de fantastische B5289 die werkelijk als een slang kronkelt tussen de meren Derwent Water, Buttermere en Crummock Water.

Op de middag stoppen we bij The Lakes Distillery voor een lunch gevolgd door een obligatoire rondleiding én natuurlijk (whisky) degustatie. Na een pitstop bij de waterval Aira Force rijden we in de vooravond de A592 op. Het is rustig op de weg en 30 kilometer lang zie ik de 944 voor mij vlotjes bewegen tussen muurtjes en meren, golvend van bocht naar bocht zoals in een rollercoaster. Ik ben geconcentreerd bezig met de gepaste 80’s muziek op de achtergrond en een zeer brede lach op mijn gezicht. Dit is zonder twijfel veruit de beste weg die ik in 2022 gereden heb. We glijden zo het kuststadje Windermere binnen, een zeer toeristisch hotspot in het zuiden van Lake District. Het uitkijkpunt Orrest Head is er de moeite waard maar geef ons voor het overige toch het noorden van Lake District.

Meer auto’s en meer volk

Na in totaal vier dagen -verspreid overheen twee locaties in- Lake District, rijden we richting Caffeine and Machine. Uiteraard proberen we het nuttige aan het aangename te koppelen, en loopt onze route via zoveel mogelijk leuke wegen. Uitschieters zijn onder andere Buttertubs Pass in de Yorkshire Dales, een uitdagend kronkelende route langs diepe kloven die bekendheid verwierf nadat met name Jeremy Clarkson deze prees in de briljante reeks ‘Clarkson’s Car Years’ uit 2000. Alsook de B6160 in datzelfde park en vervolgens de B6265.

Het is de eerste woensdag van de maand, dat betekent dus Daikoku Night bij Caffeine and Machine met in de kijker Japanse wagens. Deze logica herhaalt zich elke maand met als thema’s op de andere woensdagen: German Cars, Air Cooled en 4×4. De sfeer is zoals we ook reeds in 2021 konden vaststellen supergezellig. We maken onder andere een praatje met een jongen van 22 in zeer mooie Toyota MR2 van 37 jaar oud! De liefde voor youngtimers/oldtimers gaat dus -zeker in het VK- niet verloren. Tevens krijgen we de komende dagen Duitse versterking: kameraad Bert gaat ons vergezellen met zijn fraaie BMW Z3 2.0 6-cilinder welke u nog kan herinneren uit onze dubbeltest bijna drie jaar geleden.

Na een goede nachtrust en stevig ontbijt bij Caffeine and Machine trekken we naar Tuthill Porsche, op amper 30 minuten rijden. Al wie houdt van oude sportwagens en Porsches in het bijzonder moet hier even halt houden. Opgericht door Francis Tuthill in 1977, maar ondertussen zit zijn zoon mee in het bedrijf tezamen met 60 werknemers. Op de parking parkeren we onze bij een Porsche Singer ACS: een soort van Porsche 959 Dakar die werd ontwikkeld door Singer en technisch uitgewerkt door Tuthill. Een beetje verderop treffen we een rode Porsche 904 aan die juist terug is van Le Mans Classic en daar zijn klasse gewonnen heeft. De activiteiten van het bedrijf hebben betrekking op: preparatie van Porsches voor races en rally’s alsook de restauratie en het onderhoud van straat-Porsches. Er is een rustige, gezellige, ouderwetse -in de beste betekenis van het woord- sfeer te bespeuren: zo zien we twee werknemers zorgvuldig de tijd nemen voor het vakkundig monteren van een deur bij een gerestaureerde Porsche 911 (930) Turbo.

Tot slot

Daarna zetten we onze tocht van noord naar zuid doorheen Engeland verder en rijden tot bij het charmante kuststadje Bognor Regis. De klok is hier letterlijk blijven stilstaan in de jaren ‘70. Het stoort ons geenszins want het uitzicht vanuit ons hotel op de zee is prachtig alsook het weer. De twee dagen die ons resten besteden we aan tripjes ter plaatse waarvan de A286 te vermelden is als leuke weg en Beachy Head alsook Ditchling Beacon absoluut een bezoek waard zijn door hun natuurpracht. Onze trip sluiten we ‘thuis’ af op het circuit van Goodwood voor het FlatSix event. Een zeer kleinschalig (enkel reclame op Instagram) event met allerlei Porsches (jong als oud) zowel op als naast het circuit.

De conclusie na ons zoveelste oversteek van het kanaal, we geraken nog steeds niet uitgekeken op het Verenigd Koninkrijk: met anno 2018 Schotland, 2021 Wales en Cotswolds, sinds 2015 Goodwood voor Members én Revival en dus nu North Pennines, Lake District en Yorkshire Dales. Wij voelen er ons thuis door de gezellige mensen, de pubs, de fantastisch natuurparken, de liefde voor auto’s en de smalle en uitdagende wegen die ideaal speelterrein zijn voor onze kleine oudjes. Dit laatste ondervonden ook ook onze vrienden van Porsche Paragon, toen zij met een nieuwe Porsche 992 een oudje probeerden te volgen…

MEER LEZEN:

Roadtrip: Wales en centraal Engeland

Alpenkoorts: Roadtrip over Zwitserse en Italiaanse Alpen

Roadtrip: De magie van Schotland en de NC500