Met de reïncarnatie van een van ’s werelds meest voluptueus gepende sportwagens aller tijden, keert Alfa Romeo terug naar de glorietijden van weleer. De in 33 exemplaren gelimiteerde 33 Stradale is een hedendaagse interpretatie van Alfa’s meest mythische kroonjuweel T33 Stradale, en neemt na ruim 15 jaar de fakkel over van de 8C Compétizione. Voor het eerst sedert zijn presentatie in Italië mocht het unieke prototype het moederland verlaten voor een persoonlijke kennismaking onder begeleiding van Eligio Catarinella, hoofd van marketing & communicatie.
De kans dat je een (echte) Ferrari 250 GTO in levende lijve ziet is op zich gering. Met nauwelijks 34 geproduceerde exemplaren – maar minstens een veelvoud aan replica’s – is de 250 Gran Turismo Omologato immers een ware eenhoorn. Toch verbleekt dat cijfer bij het aantal gebouwde exemplaren van de oer-T33 Stradale. De 33 was vanwege zijn exotische constructie en bouwwijze immers niet alleen peperduur maar werd ook nog eens gelanceerd te midden een economische crisis, waardoor Alfa nauwelijks 17 exemplaren aan de man/vrouw wist te brengen.
Van die 17 door Franco Scaglione getekende meesterwerken zouden er volgens ingewijden nog maar 11 stuks overblijven waarvan 10 rode en een uniek Bugatti-blauw exemplaar. Geen wonder dus de originelen zich slechts uiterst zelden op nieuwsgierige blikken laten betrappen – tenzij je je naar de benedenverdieping van Alfa’s persoonlijk museum in Arese begeeft natuurlijk.
Eentje voor België
Met de nieuwe 33 Stradale blaast Alfa Romeo leven in een gloednieuw departement onder de noemer ‘Bottega’ dat vanaf heden garant staat voor bijzondere modellen in uiterst gelimiteerde oplage – al dan niet geïnspireerd op modellen uit het verleden. De 33 behoort uiteraard tot die laatste categorie maar heeft in feite meer gemeen met de 8C Compétizione dan het origineel. Of toch in filosofische zin.
De reden is de onderhuidse die ook hier afkomstig is van bij Maserati. En de MC20 in het bijzonder. Daardoor is de 33 Stradale niet alleen beschikbaar met een centrale gemonteerde bi-turbo V6, maar komt er een ook volledige elektrische versie die volgens Catarinella garant staat voor 30% van de besproken modellen die uiteraard reeds allemaal besproken zijn. Waar de auto’s naartoe gaan weet alleen Alfa. Maar één exemplaar zou wel naar een Belgische Alfist gaan, aldus Catarinella.
Om de tijdloosheid van het ontwerp te garanderen beschikt de 33 over heel wat fraaie details zoals een infotainmentscherm dat onder het dashboard verborgen kan worden via een knappe aluminium tuimelschakelaar op de middenconsole en spitsvondigheden zoals een launch control-knop die verborgen zit in het klavertje vier tussen de beide stoelen. De afwerking van het prototype was in ieder geval op niveau met net zoals in de straatlegale racer van weleer veel leder en aluminium en een erg lichtrijke cockpit dankzij de grote glaspartijen die deels verwerkt zijn in de imposante vleugeldeuren. Enkel de forse A-stijlen doen – aan de binnenkant tenminste – lichtjes afbreuk aan het knappe koepeleffect.
De rest van het ontwerp is duidelijk geïnspireerd op het origineel maar komt ook met nieuwe elementen. Enerzijds vanwege de platformafhankelijke noden. Anderzijds omdat de nieuwe 33 een stuk meer inzet op aerodynamische optimalisatie, waar het origineel bovenal mooi wilde wezen. En dat is misschien ons enige punt(je) van kritiek – naast het feit dat Alfa gezien de vraagprijs en de atmosferische V8 van het origineel misschien beter was langsgegaan bij de buren uit Maranello. Al weten we dat dit politiek gezien nogal moeilijk ligt.
Niet dat ze er bij Alfa van zullen wakker liggen. Alle 33 exemplaren zijn immers al lang toegewezen. En zelfs al mocht er nog iemand afzeggen, dan nog staan er naar verluidt ruim 60 Alfisti op de wachtlijst. Eentje zou naar verluidt zelfs ruim het dubbele van de vraagprijs van ruim 2,3 miljoen euro hebben geboden maar stootte op een beleefde ‘no’ uit Milaan. Alfa ziet elk van de 33 exemplaren immers graag bij echte liefhebbers terechtkomen.
Dynamisch debuut
Geen van de gelukkigen, maar wel een rasechte liefhebber, is trouwens Catarinella zelf die momenteel naast een Giulia bedrijfswagen ook twee weekend-Alfa’s in de garage heeft staan. Respectievelijk een 4C coupé, zeg maar een baby-33, en een 147 GTA die hij zopas na een lange zoektocht uit Japan heeft laten overkomen. De kleur van zijn drie oogappels? Rosso natuurlijk.
De dynamische lancering van Italië’s nieuwste supercar is voorzien op 5 en 6 oktober aanstaande tijdens de Alfa Tribe Days of het circuit van Mugello. Een publiek evenement voor Alfisti van over de ganse wereld.
MEER LEZEN
Eenhoorn: Alfa Romeo T33 Stradale in Bleu Royale
FotoSpecial: In de schatkamer van het Alfa Romeo Museo Storico