Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Civic Type-R is inmiddels al aan zijn 6de generatie toe. Kan deze jongste iteratie (FL5 voor de liefhebbers) door middel van een mix van prestaties, rijsensaties en praktische bruikbaarheid een ideale DRIVR worden?

De Type-R kan alvast de nodige adelbrieven voorleggen. Zo schopte hij het tot de 5de stek bij de recentste ECOTY. De specificaties zijn dan ook niet mis: terwijl de eerste Type-R het dik 25 jaar geleden ‘moest stellen’ met 185 pk, is dat -dankzij drukvoeding- inmiddels opgelopen tot 329 pk. Evenzeer belangrijk, het koppel bedraagt een rijkelijke 420 Nm en dat vanaf 2.600 toeren tot 4.000. Krachtig genoeg om deze Civic in 5,4s naar 100 te katapulteren en zelfs te laten doorstormen tot 275 km/u. Waarden waarvoor je 30 jaar geleden bij Porsche en diens 911 moest zijn, anno 2024 kan je ze gewoon bij een C-segmenter terugvinden. Een van onze lezers ging dan ook meteen overstag en wachtte geduldig een jaar (!) om zijn ‘Racing Blue Pearl’ exemplaar in ontvangst te nemen. Om vervolgens ons de sleutels ervan even te geven voor een rit op een van onze favoriete secties Ardeens asfalt.

Hoogst aangename plek

Wat allereerst opvalt, het is een ruime C-segmenter. Want dankzij 4,59 meter lengte en 1,89 meter breedte is de Civic best een handige gezinswagen. Met ook achteraan voldoende beenruimte voor de twee zitjes -ongehinderd door de mooi gevormde sportstoelen vooraan- en zelfs 410 tot 1.212 liter kofferruimte. Voorts is de stijl een pak subtieler in vergelijking met de voorgaande editie, getuige daarvan zijn de netjes ingewerkte 1,5cm bredere wielkasten achteraan. Op de koop toe kon het gewicht beperkt worden tot een aanvaardbare 1.429 kg dankzij ingrepen zoals een aluminium motorkap. Het opgegeven verbruik bedraagt 8,2 liter, wat in realiteit blijkt te kloppen. De kleine 47 liter tank reikt dan toch een dikke 550 kilometer.

In de verf gezet door de lange horizontale LED’s vooraan, is de Type-R dan ook een brede, indrukwekkende verschijning in de achteruitkijkspiegel. Gelukkig voelt deze superhatch nooit groot aan, louter stabiel én snedig (maar meer over het rijden later). Bij het instappen vallen de eerder aangehaalde rode sportstoelen meteen op. Deze bieden ook een degelijke steun zonder oncomfortabel te worden. Ze zijn tevens, met subtiel opschrift op de achterkant, erg netjes en kwaliteitsvol afgewerkt. Dat geldt eigenlijk voor het gehele interieur: strak gelijnd met puike materialen en -wonder boven wonder- ook nog enkele fysieke knoppen is het een hoogst aangename plek om in te vertoeven.

Blije rechterhand

Echt blij worden we pas van wat er zich onder onze rechterhand bevindt: een handbak, en dat anno 2024 in een superhatch! Een zilveren, relatief korte pook zoals die in een echte Type-R hoort te zitten. Deze valt niet alleen goed in de hand maar glijdt ook messcherp én met gevoel alsook de juiste dosis weerstand door de verzetten. Schakelen wordt hierdoor een hoogst plezierig activiteit, zoals we vandaag de dag enkel nog in de MX-5 of handgeschakelde GT3 ervaren.

De motor komt eerder subtiel tot leven en toont vanaf lage toeren veel gewilligheid, dankzij die tafelberg aan koppel. Perfect om dagdagelijks vlot mee uit de voeten te kunnen. De klim naar de hogere regionen gaat tevens vlot maar niet meer met zoveel bravoure, muziek en animo als bij de oude atmosferische blokken. Die drang naar toeren is er nog wel, maar het is niet langer een uitgehongerd beest dat benzine heeft geroken. Nu, met zoveel beschikbaar koppel is de nood om toeren op te zoeken eerder beperkt.

Happen naar de apex

De rijsetting gaan lekker eenvoudig van Comfort tot Sport tot circuitgericht +R en Individual, waarmee je jouw favoriete instellingen kunt kiezen. Beste van al, je hoeft niet steeds bij elke start jouw gewenste rijmodus opnieuw kiezen, zoals bij heel wat merken het geval is. Hier blijven deze settings netjes onthouden/geactiveerd. Door de individuele keuze kan je -niet onbelangrijk op onze favoriete wegen in het zuiden van ons land- genoeg scherpte combineren met voldoende demping zodat er geen snelheid en rijplezier verloren gaat bij het stuiteren. Daardoor kan deze FL5 zich op elk soort ondergrond, van circuit strak tot B-wegen, van zijn beste kant tonen.

De omvangrijke Brembo’s (schijven van 350mm x 32mm met vier zuigers vooraan) zorgen ervoor dat snelheid verliezen voor de bocht in zo min mogelijk meters kan gerealiseerd worden, terwijl je dankzij het directe stuur deze Type-R vervolgens perfect kan plaatsen. Insturen verloopt tevens zonder drama of koetswerkrol. Het leuke terugschakelen met deze puike handbak gaat trouwens (desgewenst) met automatische rev-matching. Happen naar de apex doet deze superhatch als de beste zolang je niet te vroeg en vooral te wild op het gas gaat. Anders wordt het in extremisch wel duidelijk dat ondanks maatje 265 de uitstekende Pilot Sport 4Sjes het moeilijk hebben met al dat koppel op de vooras. Die ‘dual axis strut’-vooras mag dan nog erg competent zijn, trop is te veel waardoor onderstuur alsnog optreedt. Beter is het dan ook om de kracht eerder geleidelijk op te bouwen bij het uitkomen van de (krappe) bocht. Met zo’n aanpak kan de Type-R zich verrassend snel over de meest uitdagende stukken Ardeens tarmac voortbewegen. Nog belangrijker, dit gaat gepaard met organisch rijplezier -door de quasi perfecte bedieningselementen- dat we niet vaak meer tegenkomen.

Beter duur dan niet te koop

De optielijst is -naar goede Japanse gewoonte- erg kort, met enerzijds buitenkleurtjes (Championship White (uiteraard), Rallye Red, Sonic Grey Pearl, Racing Blue Pearl en Crystal black Pearl), een Carbon Pack (achterspoiler en interieurelementen) en tot slot een Illumination Pack voor zij die onder andere graag ‘Type-R’ op de grond geprojecteerd zien. Al de rest is dus standaard, zo ook Android Auto, Apple CarPlay, het draadloos laden van je smartphone, enzovoort. Keerzijde van de media, op deze alleskunner hangt het ronde prijskaartje van 60.000 euro. Slik. Of zelfs 68.000 euro voor de uitgeklede ‘Type-R S Grade’, die uitsluitend in het wit te verkrijgen is en waarvan er kennelijk eentje verkocht is in België. Net als bij de 992.2 GT3 stellen we ook hier vast hoe duur rijplezier is geworden tijdens de laatste jaren. De vorige Type-R (FK8), met soortgelijk dynamisch potentieel en amper 9 pk minder, stond drie jaar terug nog in de catalogus voor 45.470 euro. En initieel werd deze FL5 voor 55.000 euro aangekondigd…

Echter, de eerste vier uit de recentste ECOTY kosten allen een veelvoud. Bovendien, kondigt deze Type-R zich aan als de laatste in zijn soort, de opvolger zal ongetwijfeld minstens gedeeltelijk beroep doen op elektrische aandrijving. Tot slot, zijn er nog weinig uitdagers overgebleven. In die mate zelfs dat voor ons deze Type-R het duo RS3 en AMG A45S meer dan recht in de ogen kan kijken. Ja, de -nog duurdere- Duitsers zijn krachtiger en kunnen dat vermogen efficiënter (en in het geval van de RS3 ook ietwat speelser) neerzetten over vier aangedreven wielen, maar ontberen niet alleen het stuurgevoel en schakelplezier maar zijn opvallend genoeg ook minder verzorgd en robuust afgewerkt. Kortom, beter duur dan niet te koop…

Honda Civic (FL5) Type-R (2023)
MOTOR: viercilinder, turbobenzine CILINDERINHOUD: 1.996 cc, AANDRIJVING: Voorwielen, VERMOGEN: 329 pk (bij 6.500 tpm): KOPPEL: 420 Nm (2.600-4.000 tpm), OVERBRENGING: 6-bak, handgeschakeld, GEWICHT: 1.429 kg, ACCELERATIE: (0-100 km/h): 5,4 s, TOPSNELHEID: 275 km/h, VELGMAAT: 265/30 R19 rondom, OPGEGEVEN VERBRUIK: 8,2l/100km (186 g CO2/km) , VANAFPRIJS: 60.000 euro, SCORE: 5/5

LEES MEER:

Test: Type-R FK8

Achter de schermen bij 25 jaar Type-R

Test: Type-R FN2 Championship White LSD