Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Hoe meer auto’s, hoe meer vreugd. Althans vanuit het standpunt van de lezer, die een ShootOut meestal boven een solotest prefereert. Journalisten denken er net zo over, aangezien ze tijdens een meerkamp tig keer van zitje kunnen wisselen om de verschillen minutieus op te tekenen. Maar voor de fotograaf is zo’n multitest een heuse uitdaging, niet in het minst als er zes wagens bij betrokken zijn. Wij gingen eens kijken op locatie bij AutoWereld ter ere van 40 jaar 3 Reeks.

2015_BTS-8

Collega Ken Divjak en fotograaf Dennis Noten waren namelijk in de buurt van onze redactie in de weer met een zestal 3 Reeksen. Specifieker: de meest zeldzame versies van elke generatie, zonder de voor de hand liggende M-versies te selecteren. Maar liefst vijf privé-eigenaren hadden hun precious metal van stal gehaald om op de foto te gaan met de nieuwe 340i. En hoewel het weer niet echt meezat, werd het toch een dag vol leerrijke momenten en bovenal mooie beelden.

2015_BTS-1

Bij dergelijke producties komt er immers meer kijken dan je zou denken. Zeker bij een covershoot als deze, die zes wagens op dezelfde (droge) dag samen brengt. Een locatie vinden die voldoende plaats vindt voor het sextet is dan nog één ding, de Beemers in een ordentelijke formatie opstellen een heel ander. Die opstellingen voor de groepsfoto’s moeten op voorhand uitgetekend en ter plaatse gefinetuned worden. Alleen al om de wagens stuk voor stuk naar hun gewenste positie te loodsen, heb je ervaren assistentie nodig – liefst van meerdere personen.

2015_BTS-7
2015_BTS-4

Eenmaal iedereen zijn positie heeft ingenomen en alle zonnekleppen omhoog staan, is het kwestie van de foto goed te belichten. Voor de meeste beelden doet Dennis de moeite om de wagens één voor één vanuit alle hoeken uit te flitsen. Veel werk ter plaatse en nog meer tijdens de nabewerking, maar zeker niet onverstandig gezien de omstandigheden. Gelukkig kan hij daarvoor rekenen op een ervaren assistent-flitser, en een minder ervaren batterijdrager… De rest van de aanwezigen kan in zo’n situatie alleen geamuseerd toekijken. Want naast het lange wachten zijn fotoshoots dikwijls momenten van verbroedering onder de opgetrommelde liefhebbers én (niet zo) toevallige passanten.

2015_BTS-16
2015_BTS-2
Helemaal werkloos zijn de kentekenhouders evenwel niet tijdens zo’n shoot. De fotograaf betrekt hen immers bij het nemen van de detail- en interieurfoto’s van de wagens. Dat geeft de eigenaar in kwestie een vertrouwd en bovenal professioneel gevoel, want tenslotte ben je als fotograaf met andermans waardevolle spullen bezig. Bovendien weet de eigenaar zelf nog het best welke details zeker niet mogen ontbreken of welke foutjes gecamoufleerd dienen te worden.

2015_BTS-15
2015_BTS-12

Voor de journalist zijn dat de uitgelezen momenten om de wachtende eigenaren te interviewen over hun pride & joy. Ze worden tot op hun hemd uitgevraagd over de historiek van het model, de technische kenmerken en leuke anekdotes. Tussendoor voorziet de journalist ook nog de catering op de set en geeft hij regelmatig zijn ongezouten mening over de handelingen van de fotograaf. Of hij neemt gewoon zelf de camera ter hand, want wat je zelf doet, doe je beter. Daarom ben ik trouwens beginnen schrijven, Meneer Divjak. Zoete wraak and all that.

2015_BTS-11
2015_BTS-3

Maar terug serieus nu: met deze reeks tutorials hopen we jullie een beter idee te geven over hoe fotoreportages tot stand komen – ook al is dit verhaal eigenlijk niet volledig zonder het afgewerkte resultaat. Daarvoor zullen jullie evenwel naar de bladenboer moeten, aangezien deze Behind The Scenes gemaakt werd tijdens de covershoot van Autowereld 356 die nu in de dagbladhandel ligt.

2015_BTS-14

[Foto’s: Bert Claes]

AUW356Cover