Trouwe DRIVRs herinneren zich dat de Lancia Stratos 8 jaar geleden op een zucht van reïncarnatie heeft gestaan. Wat begon als een one-off Pininfarina coachbuild in de opdracht van de Duitser Michael Stoschek zou mogelijk tot kleinschalige productie leiden. Ex-Ferrari CEO Luca di Montezemolo besliste er echter anders over.
Diezelfde Montezemolo gaf nochtans zijn persoonlijke zegen over de unieke creatie op basis van een Ferrari 430 Scuderia. Maar een gelimiteerde productie zag de Italiaan niet zitten, laat staan dat ervoor 25 van de bestaande 430 Scuderia’s zouden moeten sneuvelen. Pininfarina, dat toen nog de trouwe huisdesigner was bij Ferrari, was al evenmin happig op een vete met Maranello. Als gevolg bleef het bij dit unieke exemplaar.
Maar nu Montezemolo niet langer het opperhoofd is, en Ferrari schijnbaar tot nieuwe inzichten is gekomen, is er plots schot in de zaak en komt de #NewStratos wel degelijk terug. Niet langer Pininfarina maar Manifattura Automobili Torino (MAT), dat ook de raceauto’s van Scuderia Cameron Glickenhaus bouwt, en New Stratos Gbr zullen zich nu over de conversie ontfermen.
Bovenop de voorziene productie van 25 auto’s zijn er ook nog plannen voor zowel een Safari- als GT-racer. Alle drie de auto’s zullen worden voorgesteld op het aanstaande Salon van Genève. Daar volgt ook verdere technische informatie. Maar MAT belooft ons minstens 550 pk bovenop een specifieke ophanging voor maximum rijsensaties op parcours waar ook de originele Stratos op zijn best is.
Het interieur zal net als in het origineel en de remake uit 2010 Spartaans en sober zijn. De geïntegreerde helmhouders in de deuren blijven gelukkig op post. Meer info van zodra we ze hebben.
[Bron: MAT]