Sinds 2015 delen de Franse merken DS en BRM de lakens. Dat de liefde na drie jaar nog niet bekoeld is, bewijst het optionele dashboardbklokje van de Franse manufacture in de nieuwe DS7 Crossback.
Kijk op de webstek van BRM (niet te verwarren met het ooitmalige F1-team) onder het kopje ‘Partners’ en je wordt overdonderd met samenwerkingsverbanden. Het lijkt wel alsof Bernard Richards van de gelijknamige Manufacture met de halve automobielwereld naar bed gaat, hoewel hij zijn liefde sinds 2015 openlijk aan DS verkondigt.
DS3 BRM
Dat begon met de DS3 Performance (née Citroën DS3 Racing) die rond dezelfde tijd onthuld werd. Moederhuis PSA vond het partnership zo belangrijk dat ze er een speciale reeks naar vernoemde, te weten de DS3 Performance BRM. Die werd precies 39 keer gebouwd en evenveel keer afgeleverd met een matching-numbers horloge van de Franse horlogemaker. Vergeleken met zijn vaak speelse designs was het zowaar een geslaagde uitvoering, die de matgouden lak van de speciale reeks in de geperforeerde wijzers herhaalde.
Records TB
Nog interessanter werd het op het Salon van Genève, waar DS in 2016 de E-Tense toonde. Omdat het voor een ontwerpstudie al eens wat meer mag zijn, vernieuwde BRM zijn Records TB horloge uit 2011, dat als draagbare dashboardklok was geconcipieerd. Het al even Franse modehuis Moynat paste het bandje en de bekleding van de horlogekast aan op de expressieve buitenkleur van de E-Tense, terwijl BRM het automatische binnenwerk behield voor de nochtans elektrische autotoepassing.
R 180
2018 brengt ons de eerste geïntegreerde toepassing van BRM en DS. Geen horloge voor erbij en evenmin eentje dat je in de middenconsole kan opbergen, maar een ingebouwd klokje dat roteert wanneer het contact aangaat. Wie onze horlogepost van vorige week gelezen heeft, weet dat dergelijk klokjes zelden een automatisch uurwerk hebben – en daar is de BRM chrono in de Crossback geen uitzondering op. Maar desalniettemin, een mooie toevoeging aan een gestileerd interieur dat we weldra in detail bespreken: