Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Op het Salon van Genève viert Pagani dit jaar twee decennia Zonda. Maar stichter Horacio Pagani kijkt er ook vooruit naar de nabije toekomst. En die heeft enkele verrassingen in petto.

Het belang en de invloed van zijn eerste creatie mag nu eenmaal niet onderschat worden. Want zelfs 20 jaar na datum is het bedrijf er min of meer met vereenzelvigd. Zijn opvolger Huayra heeft immers nooit zo kunnen begeesteren. Het gevolg van een wat meer controversieel design. Maar ook de twaalfcilinder in V die niet langer atmosferisch beademd werd. Niet toevallig heeft de Zonda daarom een uiterst trage dood gekend met speciale editie na speciale editie terwijl de auto officieel nochtans niet meer gemaakt werd.

Maar money talks. En daarom heeft Pagani enkele opvallende beslissingen genomen voor de opvolger van de Huayra. Deze gaat momenteel nog met de codenaam ‘C10’ door het leven maar zal, net als de Huayra, worden aangedreven door een achterin geplaatste bi-turbo V12 afkomstig van de goede vrienden bij Mercedes-AMG. En dat zonder de hulp van extra assisterende hybridetechnologie.

2019_pagani_zonda_huayra_roadster_02

2019_pagani_zonda_huayra_roadster_052019_pagani_zonda_huayra_roadster_072019_pagani_zonda_huayra_roadster_04

Opvallend is ook dat de handbak zijn rentree maakt, naast een optionele geautomatiseerde versnellingsbak. Al dan niet met dubbele koppeling. En dat op grote vraag van het Pagani-clientèle. Zo zou maar liefst 70% van de klanten liefhebber zijn het derde pedaal en er ook uitdrukkelijk naar vragen.

Elektrisch?

Op de vraag of er in de toekomst ook een elektrische Pagani komt is het antwoord tweeledig. Enerzijds is er vanuit het klantenbestand momenteel géén vraag naar een elektrische Pagani. Maar anderzijds is Horacio zelf wel een voorstander en ziet hij het elektrisch verhaal vooral als een uitdaging. Zeker nu het gewicht van de batterijen stilaan daalt en ze almaar krachtiger worden. De extra druk van de (elektrische) concurrentie zal er uiteraard ook wel voor iets tussen zitten. Met kleppers zoals de Pininfarina Battista in het verschiet kan Pagani nu eenmaal niet achterblijven.

2019_pagani_zonda_huayra_roadster_01

2019_pagani_zonda_huayra_roadster_092019_pagani_zonda_huayra_roadster_08

Intussen bouwen ze in de nieuwe productiesite in San Cesario sul Panaro, nabij Modena, Italië, lustig verder aan de reguliere Huayra Roadster en de nakende Huayra BC Roadster. Zeg maar de open versie van de ruigere en meer circuitgeorienteerde variant.