Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Leeuw heeft het weer geflikt: vriend en vijand op het Salon van Genève verrast met een ‘gewone’ personenwagen. Gilles Vidal tekende voor het exterieurdesign van de kekke 208, Bernard Rapatel voor de binnenkant – inclusief knipoog naar zijn geliefkoosde horlogemerk: Seiko.

Op een stint bij Ferrari na, waar hij onder meer de binnenkant van de 458 stileerde, heeft Rapatel altijd voor PSA getekend. Eerst voor de groep, daarna voor Citroën en vandaag voor Peugeot. Tegelijkertijd kennen heel wat internauten hem als ‘Bertnet69’, een vooraanstaand Seiko-verzamelaar die gespecialiseerd is in de Speedtimers die een halve eeuw geleden op de markt kwamen – als één van de eerste, automatische chronografen.

Twee passies

Toeval of niet, Rapatel is precies even oud als zijn favoriete chrono met referentie 6139. Beide stammen uit het gezegende jaar 1969, wat de ontwerper op een idee bracht: waarom die autopassie niet eens combineren met zijn liefde voor horloges? Twee vliegen in een klap dus, temeer omdat ze alletwee hun halve-eeuwfeest vieren in 2019.

View this post on Instagram

…As some already know behind my passion for watches and more precisely for SEIKO & GS , in my professional life I'm Head of Peugeot Interior Design. And for the SEIKO 6139-6000 " first automatique chronograph in production" 50th anniversary ( 1969-2019 ) , I introduced a small detail that pays homage to this iconic SEIKO. In our NEW Peugeot 208 ( 2019 ). The knob volume 's shape took the same conic shape of the 6139-6000 crown . Why this detail ? Because it's one of the most modern part of the watch , a crown flush to the case who symbolizes perfectly the technological change , from manual winding system to automatic chronograph. 😉 With this NEW 208 we introduce the most advanced technology and for the first time in a production car we are proud to introduce our new " 3D i-cockpit " with holographic effect. Enjoy😉🥂 " @gillesvidal_official #Seiko #Vintageseiko #seikowatch #chronograph #vintagechronograph #vintagewatch #chronograph #vintagedesign #vintage #AffordableWT #omega #womw #tokyo #watchfam #watchgame #WatchGeek #rolex #watchnerd #wotd #watchcollecting #instawatch #watchoftheday #teamkicktoc #watchdaily #klocksnack #watchlover #watchesofinstagram #watchcommunity #watchphotography #japanese

A post shared by Bertnet69- Seiko Collector (@bertnet69) on

Rapatel’s keuze viel uiteindelijk op een detail dat onzichtbaar is voor 99% van het 208-clientèle, maar een heerlijke knipoog vormt voor horlogesfans in het algemeen en Seiko-liefhebbers in het bijzonder. En dat is? De conische vorm van de volumeknop, die gemodelleerd is op de kroon van het polshorloge dat vandaag als de Seiko Pogue bekend staan. Het bewuste model heeft namelijk nog een andere verdienste op zijn CV staan. Eentje die de link met de Peugeot-ontwerper trouwens ruimschoots overstijgt.

Pogue

De Seiko-referenties 6138 en 6139 waren bij de eerste mechanische chrono’s die je niet meer moest opwinden. Automaten dus, net zoals Breitling en Heuer maar ook Zenith die op dat moment ontwikkelden – naar het voorbeeld uurwerkenmaker Lemania die de handen in mekaar had geslagen met Omega. En precies daar wordt het interessant.

Omega had immers naam en faam gemaakt met de Speedmaster die sinds 1965 tot de standaarduitrusting van NASA-astronauten behoorde. Welnu, de goudkleurige 6139 ging ook de ruimte in – zelfs als de eerste automatische chrono ooit – aan de pols van Kolonel Pogue die in 1973-1974 volle 84 dagen in space verbleef.

’s Mans horloge was ongecertificeerd en vele malen goedkoper dan de Speedy, maar duidelijk kwalitatief genoeg om de ruimtemissie probleemloos te doorstaan. Een beetje zoals de Peugeot 208 dus, die op het eerste gezicht ook een stuk boven zijn gewicht gaat stoten als hij binnenkort in de showrooms belandt.