Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.
Ux1pQwQRO10

Vraag aan petrolheads welke periode uit de rallysport hen het meeste kan bekoren en je krijgt steevast “Group B” als antwoord. De Group B-bolides waren in feite niets anders dan prototype-racewagens voor op onverhard, waarbij de designers quasi carte blanche kregen. De snelheid van deze machines -en het compleet negeren van veiligheidsmaatregelen- leidde uiteindelijk tot de ondergang van de meest intense periode uit de rallysport. Hoewel de huidige generatie WK-rallywagens ongetwijfeld sneller zijn dan hun Group B-voorvaderen, missen ze dramatiek en emotie door de strikte regelgeving.

Toch kan je nog steeds ongelimiteerde rallymonsters aan het werk zien. Je hoeft er zelfs niet zo ver voor te rijden. De topklasse (T1) in Championnat de France Rallye Tout Terrain is voor spaceframe-prototypes waarbij quasi alles toegelaten is. Ster van de klasse is Vincent Foucart, die een silhouette Peugeot 205 bestuurt. Nadat hij een hele rist zelfgebouwd motoren (waaronder een W12 en V16) in de wagen had gelepeld, koos hij nu voor een wankelmotor met 3 rotoren, goed voor 450 pk. Het jankende geluid dat deze machine produceert is een mix tussen een razende wespennest, een droog gelopen kettingzaag, en een F1-auto. Of zoiets.

Bron: Michel Camou

MEER VAN DAT:

Rallyvideo: Subaru Impreza WRC-Test met Colin McRae en Tiff Needell (1997)

DRIVR-Video: In gesprek met Paddy Hopkirk, Rallylegende en MINI-Ambassadeur

Video: BMW M3 E30 Rally – Pure Engine Sound