Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wat doe je als je een product onder de aandacht wil brengen van octaanliefhebbers? Dan verpak je het toch gewoon in een miniatuurband, wisten ze bijna 100 geleden al bij Marvin, maker van de formidastische Tyre Watch.

De merknaam Marvin doet vermoeden dat het hier om een Amerikaanse creatie gaat, maar dat klopt niet helemaal. De broers Marc en Emmanuel Didisheim waren zo Zwitsers als een zakmes en begonnen al in 1850 onder eigen naam uurwerken te maken in La Chaux-de-Fonds, de bakermat van de horlogerie in Zwitserland.

Pas toen ze begin 1900 de Amerikaanse markt wilden aanboren, adopteerden ze de naam van hun overzeese importeur. De Marvin Watch Company maakte een succesvolle doorstart en lanceerde horloges die al in de jaren 1930 tot de verbeelding spraken van de eerste Gentleman Drivers. Wat dacht je bijvoorbeeld van ronde (terwijl de trend nog resoluut rechthoekig was) driver’s watches die aan de binnenkant van de pols werden gedragen om de tijd tijdens het rijden te kunnen aflezen? Of het officiële ‘Flying Dutchman’-horloge, dat exclusief voor KLM-piloten werd gemaakt?

Verschillende varianten

Wanneer de Tyre Watch zijn opwachting precies maakte, is niet helemaal duidelijk. Zeker is dat het model zijn hoogdagen in de jaren 1940 en ’50 beleefde, maar allicht al eerder geconcipieerd werd. Eerst kwam het succes maar met mondjesmaat, tot Marvin er in Italië plots 500 op een jaar van verkocht en een tandje ging bijsteken. Een goedgemikte reclamecampagne later liepen er jaarlijks wel 10.000 van de band, in allerhande vormen en kleuren.

De meest courante configuratie is een uurwerk dat je met de hand moet opwinden, in een zilverkleurige kast met een plexiglaasje voor- én achteraan. De omringende band was meestal zwart maar kon evengoed wit, groen of blauw zijn – al dan niet voorzien van een riempje. Sommige versies kon je zelfs uit hun velg klikken om ze als bureauklokje te gebruiken, terwijl de modellen met clip (maar zonder band) gebruikt werden door de stewards en stewardessen van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij.

Tweede uurwerk

De bedoeling van de Marvin Tyre Watch was mannen overtuigen om een tweede horloge te kopen, naast het exemplaar dat ze al om de pols of in hun zak droegen. Een extra uurwerk dat altijd bij de sleutels van de auto’s bleef, om tegelijk als sleutelhanger en autoklokje te fungeren. En of dat accessoire bijna 100 jaar later nog tot de verbeelding spreekt, als de perfecte compagnon voor een stel klassieke autosleutels.

Je gaat alleen grondig uitkijken zoeken naar een proper exemplaar, gezien de meeste totaal verkrast zijn door een leven lang met sleutels in een broekzak te zitten. Zoek evenwel op de juiste plekken (zoals online horlogeveilingen) en je kan nog steeds voor relatief weinig geld de ultieme DRIVR‘s watch op de kop tikken, zij het eentje die aan het contactslot bengelt beter dan om je pols schittert.

[Ontdek het volledige relaas – inclusief recent foto’s – op FratelloWatches.com]